PacekDuó Blog

Hírek, cikkek, a valós és virtuális autósport és a szimulátorozás világából

7 egyéni, 9 konstruktőri világbajnoki győzelem

Sir Frank Williams története dióhéjban


Nagyon lesokkolt minket Sir Frank Williams halála vasárnap délután. Mostanában már egyáltalán, vagy csak nagyon ritkán állt ki a média elé, de régebben szinte mindig volt egy pillanat az F1-es futamok közben amikor bevágták. Szeretnénk ezzel a cikkel meghajolni előtte és egy kicsit bemutatni nektek az életét.

Francis Owen Garbett Williams 1942. április 16-án született South Shieldsben. Míg apja a Brit Királyi Légierőnél szolgált, addig anyja tanárként dolgozott. Miután szülei elváltak, Frank a nénikéjével és nagybátyjával lakott, gyakorlatilag ők nevelték fel őt. Tanulmányait a skóciai St. Joseph College-ben végezte el, ami egy bentlakásos magániskola volt.

Az első impulzust akkor tapasztalta meg a motorsport felé, amikor egyik barátja kölcsönadta a Jaguar XK150-esét egy próbakörre. Talán ekkor tudatosult benne, hogy ezzel kell foglalkoznia.

Rövid karriert futott be először szerelőként, majd autóversenyzőként. 1966-ban megalapította a Frank Williams Racing Cars motorsport csapatot, amit bolti eladói állásából finanszírozott. Az első szezont a Formula-3-ban kezdték és szépen megmászták a lépcsőfokokat. 1969-ben már az F1-es rajtrácson sorakoztak fel, Brabham karosszériával. Az első évükben kétszer is fel tudtak állni a dobogó második fokára.

1972-ben jött el az a pillanat, amikor már saját maguk által épített kasznit vetették be. Az új karosszériát azonban Pescarolo össze is törte az első versenyen. Ekkor Williams eléggé szűkös anyagi helyzetben volt. Egy telefonfülkéből irányította csapatát, ugyanis otthon lekapcsoltak mindent, mert nem tudta befizetni a számláit.

1977-ben egy teljesen új formációval állt elő Frank. A régi csapata már nem hozzá tartozott és megalapította a Williams Grand Prix Engineering-et. Az első győzelemre 1979-ben került sor, amikor is Clay Regazzoni nyerte meg a Brit Nagydíjat Cosworth motorral. A következő sikerre sem kellett sokat várni, egy évet. 1980-ban a Williams nyerte a konstruktőri bajnokságot és Alan Jones (Williamssel) nyerte a bajnoki címet.

1981 és 1997 között behúztak 6 világbajnoki címet és 8 konstruktőri címet is. 1994-ben miután Senna elhunyt, az összes Williams autón rajta van az ő rá emlékeztető embléma.

1986. Március 8-án Frank a Paul Ricard versenypályáról tartott a reptérre az szokásos szezon előtti tesztről, amikor is megcsúszott autójával és lerepült az útról. A Ford fejtetőre fordult és bár eszméletét nem vesztette el, azonnal tudta, hogy valami nincs rendben. Ezt követően több életmentő műtétet is végrehajtottak rajta, de örökre kerekesszékhez szögezte a baleset. Az élete merőben megváltozott onnantól, viszont a Formula 1 és a versenyzés iránti szenvedélye erősebb volt, és csapata vezető személyisége maradt ezután is.

2012 márciusában Frank bejelentette, hogy lányára, Claire Williamsre bízza a csapat irányítását a jövőben. Sajnos 2020-ban elég rosszra fordultak a dolgok és eladni kényszerültek a csapatot egy amerikai vállalatnak. A Williams név azonban továbbra is ott szerepel a királykategóriában.

2021.11.28-án Sir Frank Williams 79 évesen elhunyt.

R.I.P Francis!

Tamás Norbert

2021.11.30.

Katari Éjszaka


Múlt hétvégén egy új helyszínre, Qatarba látogatott a száguldó cirkusz mezőnye a 2021-es év legvégéhez közeledve.

Ahogy arra számítani lehetett, a pálya nagyon poros volt, mivel a sivatag kellős közepére építették 2004-ben.

Igazából a pénteki napon mindenki ismerkedett ezzel az új, de nagyon élvezetes pályával, egy-két megpördülést leszámítva semmi érdekes nem történt.

Rákanyarodva a szombatra, az időmérő már annál izgalmasabb volt. A pénteki adatokból, illetve a 3. szabadedzésből az jól látszódott, hogy itt is az ezüstnyilak autója muzsikált jobban.

A kvalifikáció első felvonásában szokásos módon búcsúzott a két Haas, mindkét Alfa Romeo és Latifi is. A Q2 végén már voltak meglepetések, olyan nevek estek ki, akik bőven a Q3-ba szoktak kerülni. Ilyen volt Perez, Leclerc és Ricciardo, hozzájuk csatlakozott Stroll és Russell. A Q3-ban Hamilton beindította a sugárhajtású Mercedest (vagy csak szóltak neki, hogy Hammertime van), és odapakolt egy 1.20:827-es kört, amivel 6 tizedet adott riválisának, Verstappennek. Csupán 5 századon múlt a Mercedes első sor is, így Bottas a harmadik helyről mellőle pedig megint elképesztő alakításával, mindössze két tizeddel maradt le a finntől. Ötödik helyről Fernando Alonso indulhatott, akinek az egész hétvégén dicsérte az autóját, láthatóan nem véletlenül.

A hatodik rajtkockát Lando Norris szerezte meg, mögötte Sainz hozta a Ferrarival a kötelezőt. Yuki Tsunoda magához képest is szép teljesítményt ért el az Alpha Taurival, így megszerezte a nyolcadik rajthelyet, mögötte Ocon és Vettel következtek.

A szombati időmérő edzés végén Pierre Gasly defektet kapott, így nagyon lassú tempóban tudott közlekedni a pályán. Ezért sárga zászló, illetve dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben a pálya azon pontjain, ahol éppen gurult.

Vasárnap a verseny előtt 1,5-2 órával hozták a versenybírák azt a döntést, hogy Bottas 3 rajthelyes, míg Verstappen 5 rajthelyes büntetést kap, mivel figyelmen kívül hagyták a zászlós jelzéseket (utóbbi azért kapott 5 helyet, mert a dupla sárga zászlós jelzést hagyta figyelmen kívül).

Így a rajtrács a következőképpen alakult a rajt előtt:

Hamilton, Gasly, Alonso, Norris, Sainz, Bottas, Verstappen, Tsunoda, Ocon, Vettel

Kíváncsian vártam a rajtot, mivel Alonso a lágy keveréken rajtolt, és nem tartottam kizártnak, hogy az első pár körben bele tud köpni Hamilton levesébe. A brit hétszeres világbajnok viszont remek rajtot vett, így meg tudta tartani az első pozíciót. Verstappen viszont a rajt után fel tudott kapaszkodni a negyedik helyig, és pár körrel később már a második helyen találta magát.

A versenyen gyakorlatilag semmi más történt, mint a kvalifikáción magukhoz képest alulteljesítő versenyzők kapaszkodtak felfelé.

A versenyt a Pirelli szerint minimum 2 kiállással lehetett megcsinálni, erre akart rácáfolni a Mercedes Bottassal, aki a 30. körben defekttel gurulhatott vissza a boxba, majd a verseny végén a Merci kihívta a boxba, így a kiesők közé került be a végeredménybe.

Azonban nem csak Bottasék kockáztattak, hanem a két Williams is, Russell és Latifi is defektet kaptak, ám alapból nem voltak pontszerző helyen.


Hamilton gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratott a qatari éjszakában és 7 ponttal többet zsebelhetett be Verstappennél, mivel a holland elvitte a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot. Jelenleg a különbség mindössze 8 pont a két versenyző között 2 futammal a vége előtt.

Az F1 most elmegy egy hétvége pihenőre a tripla forduló után, jövő héten viszont egy szintén új pályára látogat Jeddah személyében.

A verseny végeredménye pedig itt található:

Tamás Norbert

2021.11.25.

A brazil daráló


A nagyon izgalmas 2021-es szezon hajrájába lépve szerintem elégedettek lehetünk a múlt hétvégén látottakkal. Én személy szerint már kezdtem azt hinni, hogy Verstappen már simán behúzza a világbajnoki címet, erre cáfolt rá a Brazil Nagydíjon a Mercedes. Ehhez a remek vasárnapi versenyhez társult egy sprintkvalifikáció is, ami messze a legjobb volt az idén lefutott háromból.

Fussuk le a kötelező köröket, kezdjük az egészet az első szabadedzéssel, ahol hivatalosan is bejelentették, hogy Lewis Hamilton autójába új V6-os kerül, amit 5 rajthelyes büntetéssel jutalmaztak a vasárnapi versenyre a bírók. A cseréből áradó erő egyből megmutatkozott, ugyanis Verstappennek majd 4 tizedet adva nyerte Hamilton az első gyakorlást.

Rendhagyó módon jöhetett az időmérő, ami a szombati sprintfutamra határozta meg a rajtrácsot. A Q1-ben Stroll, Latifi, Russel, Schumacher és Mazepin búcsúzott, ez volt az első olyan időmérő, ahol Russel kikapott egy Williamses csapattársától. A két Alfa Romeo egész hétvégén jól muzsikált, így kisebb meglepetésre továbbjutott mindkét autó a Q2-be.

Az időmérő középső szakaszában Vettel, Tsunoda, a két Alfa Romeo és Ocon esett ki.

A Q3-ban Hamilton megint alkotott és közel fél másodpercet adott holland riválisának. A harmadik helyet Bottas csípte el és ő is csak kevesebb, mint egy tizeddel maradt el Verstappentől. A negyedik helyet Sergio Pérez behúzta a Red Bull-nak. Ötödik helyen viszont megint az egész szezonban kiemelkedő teljesítményt nyújtó Pierre Gasly várhatta a lámpák kialvását magyar idő szerint szombat este. Az Alpha Tauri után a 2 Ferrari és a 2 Mclaren sorakozhatott fel és Fernando Alonso zárta a top 10-et.

Az egész versenyhétvége drámája csak ezután kezdődött, péntek este az FIA technikai személyzete elkezdték vizsgálni Lewis Hamilton autójának hátsó szárnyát, méghozzá azért, mert elvileg DRS használata közben nagyobb volt a rés a megengedett 85mm-nél. Ez a vizsgálat szombatig nyúlóan tartott, majd szombaton jött a hír, hogy riválisát, Verstappent is vizsgálják, mert megszegte a Parc Fermé előírásait, és hozzáért Hamilton Mercedeséhez. A vizsgálat eredménye szerint a brit versenyző DRS-e valóban szabálytalan, ez miatt diszkvalifikálták az időmérőről. Verstappen a tapizást "olcsón" megúszta, csak egy 50.000 eurós csekket kapott.


A sprintkvalifikáción tehát Hamilton csak a 20., míg Verstappen megőrizhette az így első helyét. Viszont a Red Bull a közepes keveréket választotta a 24 körös versenyhez, míg Bottas és a Ferrarik a lágyakat. A rajtnál ki is jött ez a különbség, Bottas lerajtolta a hollandot, aki mellett még Sainz is elment, bár őt egész hamar vissza is tudta előzni. A második körben jött a sárga zászló, mivel a két Alfa Romeo összeért, ezáltal Raikkonen pörgött meg. Miközben Verstappen nagyon lassan, de egyre jobban közeledett az éppen vezető Bottasra, aközben Hamilton úgy szerezte a pozíciókat, mint akit kergetnek. Mondjuk sokan nem is akadékoskodtak. Végül kisebb meglepetésre Bottas behúzta a sprintfutamot, Verstappen lett a második, míg Pérez a harmadik, ők lettek 3-2-1 ponttal gazdagabbak. Hamilton a 20.-ról egészen az 5. helyezésig tudott felzárkózni mindössze 24 kör alatt, de az 5 rajthelyes büntetéssel csak a 10.helyről rajtolhatott a vasárnapi nagydíjon.

Ahogy az egész hétvégén, úgy vasárnap is a száraz, kicsit felhős, de napos idő várta a mezőnyt a verseny indulásakor. Verstappen remekül kapta el a rajtot és sikeresen lerajtolta Bottast, aki lendületet veszített a Senna sikánban, így a harmadik helyről rajtoló Sergio Pérez is meg tudta előzni a négyes kanyarban. A rajt legnagyobb vesztese Lando Norris volt, aki nagyon jó ütemben kapta el a rajtot Carlos Sainzhoz képest, de Sainz nem akarta elengedni a papaya autót, aminek ütközés lett a vége. A brit versenyző egy kör kocogás után defekt miatt kényszerült a boxba jönni.

Hamilton az első kör végén már Sainzot üldözte az ötödik helyért, nem kellett sokat várni az előzésre. A Mercedes versenyzője gyorsan bedarálta a két Ferrarit is, majd ezután Bottas is elengedte az első kanyarban.

Ezután Tsunoda próbálta Strollt előzni, aminek szintén ütközés lett a vége, a pályán nagyon sok törmelék maradt. Kis hezitálás után jöhetett a SC, ami a Red Bullnak nagyon nem jött jól, mert a kb. 4-5 másodperces előny eltűnt. A tizedik körben folytatódhatott a verseny, Verstappen majdnem a célvonalig várt az újraindítással. Hamilton nem tétovázott sokat, nyolc kört kellett várni az első támadásra, amit Pérez ellen indított. A Senna sikán bejáratán sikeresen kifékezte a mexikóit, aki a négyes kanyarban vissza tudta szerezni a második pozíciót. Egy kör után azonban Hamilton sikeresen véghez vitte azt, amit akart, így már Verstappent vehette célkeresztbe.

Az első négyes fogatból Hamilton kezdte meg a boxkiállásokat, remélve az elévágásban. Verstappennel egy körrel később reagált a Red Bull, amit nagyon jól tettek. A brit versenyző a kivezető körén majdnem 2 másodpercet hozott a hollandon. Végül a Red Bull kiért a Mercedes elé.


A 30. körben jöhetett még egy Safety Car-os szakasz, ez azonban csak virtuális volt Stroll elhagyott alkatrészei miatt, amik a Tsunodától kapott medvepuszi miatt szakadtak le. Ez a legjobban Bottasnak jött, mivel még nem volt boxban, így gyakorlatilag fele annyi időveszteséggel tudhatta a háta mögött a kerékcserét, mint normál esetben. A finn vissza tudott jönni a 3. helyre, ezzel megelőzve Pérezt.


Egy kör után folytatódhatott a verseny. A Red Bull figyelt arra, hogy nehogy megpróbáljon a Merci elévágni nekik, mivel a különbség csupán 1 másodperc volt. A holland a 40. körben jött a második és egyben utolsó kiállására, Hamilton 3 körrel később érkezett kerékcserére. Ekkor a különbség 3 másodperc körül alakult kettejük között. Az első támadásig a 48.körig kellett várni, a négyes kanyarban kívülről próbálta megelőzni a Red Bullt, aki azonban annyira leterelte, hogy még maga is a bukótérbe hajtott. Végül mehetett a verseny vizsgálat és büntetés nélkül.

A tényleges előzés 11 kör múlva érkezett, ahol nagyon simán kikerülte Hamilton Verstappent a DRS segítségével.


A végére nem változott semmi, Hamilton pazar hétvégéjét megkoronázta ezzel a győzelemmel, mögötte Verstappent és Bottast intette le a kockás zászló.

A teljes eredménylistát itt találjátok:

Tamás Norbert

2021.11.18.

II. ACCHungary Bajnokság
3. Forduló - Imolai Dupla Sprint

Újabb versenyhétvégén vagyunk túl a II.ACC Hungary bajnokság keretein belül, mint ahogy az sokan tudjátok, ezúttal Imolába látogatott el a mezőny.

Szokásos kvalifikáció nem volt, ezúttal egy TT előzte meg a versenyt, cserébe viszont a második versenyen a pontszerző helyen álló versenyzők fordított rajtráccsal várhatták a lámpák kialvását.

A pole pozícióból Füzy Marcell indulhatott, miután egy egetrengető 1:40.296-os köridőt ért el. A második rajtkockát Tamás Norbert foglalhatta el, mögülle Fazekas Barnabás, Fehér Norbert és Tóth Zoltán zárta az első 5 rajthelyet.

Az első versenyen száraz, ám kicsit borús ég fogadta a versenyzőket. A rajt elég tiszta volt, kisebb koccanásokkal továbbjutott a mezőny a Tamburello sikánon. Pesti-Geiger Viktor kicsit megpöckölte Tímár Tamást, ennek következtében lecsúszott a pályáról, de biztonságosan vissza tudott érkezni a pályára. Tamás Norbert a Tamburello kijáratánál egy kicsit megcsúszott, így Fazekas Barna már az első kanyarkombináció után magáénak tudhatta a második helyet.

Az első kör végén a Rivazzaban Zelfel Tamás koccolt Pénzes Ádámmal, aki a Porschét már nem tudta kontrollálni, ezért a kavicságyban találta magát.

Pár körrel később Füzy már másodpercekkel vezetett és mögötte egy hármas fogat alakult ki Fazekas-Tamás-Fehér sorrendben. Óriási csatában végül Tamás Norbi meg tudta előzni a Lamborghinit, de nem sokkal később hibázott a második sikánban, így Fazekas hamar visszaszerezte a pozíciót.

A következő helycserére nem kellett sokat várni, ám ennek következtében Fazekas visszacsúszott Csicsmányi Tamás mögé az Aston szendvicsbe.

A visszafordítót Fehér Norbert remek kigyorsítással abszolválta, majd a Piratellába menet Fazekas Barna egyszerűen nekiment a Dexter Team versenyzőjének, a Lamborghinis egyből a fűben, majd a falban találta magát.

Elég szerencsétlen szituáció alakult ki ennek következtében, Fazekas visszapattant a pályára, ahol éppen Fekete Dominik érkezett a Bentleyvel.

A versenyt végül a rajt-cél győzelmet arató Füzy Marcell húzta be, mögötte Tamás Norbi érkezett a Vatican esport színeiben, a dobogó harmadik fokára pedig Fehér Norbert állhatott fel.


Kis szünet után folytatódott az imolai versenyhétvége második fordulója, ahol az időjárás már nem volt annyira kegyes a 31 főből álló mezőnyhöz.

A verseny előtt még esett az eső, ám amikor a versenyzők elindultak a felvezető körre, az elállt, így óriási feladat elé állítva a résztvevőket. Az ideális ív már száraz volt, azonban a kerékvetők, valamint a pálya széle még mindig csúszós volt.

Az első rajthelyről itt Karabélyos József indulhatott, mögötte Lányi Tamás, Kerekes Attila, Szücs Tamás és Fekete Dominik várhatta a rajtot jelentő zöld zászlót.

A rajt itt már nem volt tökéletes, Tamás Norbert ütközött Baumgartner Zsoltival, ezután pedig létrejött a dominó effektus. A balesetbe még belekeveredett Tímár és Zelfel Tamás is.

A négy versenyző közül csak Tamás Norbi és Tímár Tamás folytatta a versenyt, reménykedve a pontszerzésben.

A második körben már Karabélyos-Kerekes-Fekete volt az első három helyen. A pálya folyamatosan javult, de a rázóköveken nagyon kellett vigyázniuk a versenyzőknek. Kerekes Attila hibázott a Villeneuve sikán kijáratánál, elment a tapadás a Bentley hátsó tengelyéről, majd a Tosába érve Fekete Dominik ki is használta a lehetőséget és belső íven meg tudta előzni Kerekest.

Az élmezőnyben nem kellett sokat várni az újabb eseményig, Karabélyos próbálta meg nagyon szűken venni a Tamburellot, de a Porsche hátulja nem bírta a terhelést, ezzel visszacsúszott a negyedik helyig.

A versenyt végül Fekete Dominik nyerte, Kerekes Attila lett a második és Fehér Norbert lett újra a harmadik az Aston Martinnal.

Ami a pontversenyt illeti, Füzy Marcell matematikailag is megnyerte a bajnokságot, innen is gratulálok/gratulálunk neki. A második helyért még nagy csata fog lezajlani, még 7 versenyző is esélyes erre. Jelenleg Fazekas Barnabás foglalja el 120 ponttal, Tamás Norbert a harmadik 110 ponttal.

Ami a Semi-Pro kategóriát illeti, Bagi Levente vezet 238 ponttal, mögötte Pénzes Ádám 169 ponttal követi őt.

A harmadik helyért jelenleg is nagy küzdelem zajlik, ugyanis Horinka Gábor csupán egy ponttal van Antal Gábor előtt. Mögötte szintén nem sokkal 8-8 ponttal követi Násztor Márk és Bedő Zoltán őt.

A Pro csapatok közül a GCO csapata az első 303 ponttal, mögöttük a Vatican esports - PacekDuo 204 ponttal. Köztük és a Dexter Team között csupén 59 pont a különbség.

A Semi-Pro csapatbajnokságot jelenleg a Penzes-Nasztor alakulat vezeti 264 ponttal, a második helyet a Drink Team foglalja el 191 ponttal. Harmadik helyen a Vatican - Cherry Try van.

Legközelebb Afrikába látogatunk, egészen pontosan Kyalamiba, ahol egy két órás egyéni endurance futamot kell teljesíteniük a versenyzőknek, ráadásul éjszaka!

Jó gyakorlást november utolsó hétvégéjéig, találkozunk a pályán!

Tamás Norbert

2021.11.11.

Viva Mehikó


Fordulatokkal teli hétvégét tudhatunk magunk mögött, ezúttal a száguldó cirkusz Mexikóvárosba látogatott el, ahol elképesztő hangulat fogadta a versenyzőket.

A programot megkezdő első szabadedzésen nagyon jól látszott, hogy mennyire nem használták ezt a pályát, (szinte a 2019-es nagydíj óta egyáltalán) eső hiányában "porfügönyt" húztak maguk után a versenyautók. A még nem felgumizott pálya áldozata lett a hazai közönség előtt szereplő Pérez és a Ferraris Leclerc is, mind a ketten ugyanott és szinte ugyanúgy vágták az autójukat a stadion rész kijáratánál.

A Mercedesek kezdték jobban a szabadedzéseket, de előnyük csak a harmadik gyakorlásig tartott, itt ugyanis megmutatkozott a a Red Bull fölény, Pérez 6 tizeddel ment jobb kört, mint Hamilton.

A szombati napnál maradva a kvalifikáció első szakaszában is összetört egy autó, Lance Stroll csapódott a falba elég komolyan, miután túl szélesre ment a célegyenesre ráfordító kanyarban. Jöhetett a piros zászló, a fal javítása végett.

Folytatódhatott a Q1, ahol más különösebb esemény nem történt a végéig, Strollon kívül Mazepin, Schumacher, Latifi és kisebb meglepetésre Fernando Alonso búcsúzott az időmérő első felvonásában. Itt személy szerint nem értettem, hogy az Alpine mit akart, (tény már a szabadedzéseken is küszködtek) de pont Alonso csapattársa, Esteban Ocon küldte zuhanyozni a spanyolt, aki a vasárnapi versenyre büntetést kapott erőforrás csere miatt.

A Q2-ben a szokásos felállás rajzolódott ki, a top csapatok az egyel keményebb keverékkel gurultak ki a pályára. Itt végül Vettel, Raikkönen, Russel, Giovinazzi és Ocon esett ki.

A Q3-ban érkezett a hidegzuhany, ugyanis a két Mercedes elég szépen odapirított és Bottas 4, míg Hamilton 2 tizedet adott Verstappennek az első próbálkozás után. Végül a sorrend nem változott, Bottas nyerte a kvalifikációt, mögötte pedig csapattársa, Hamilton töltötte meg az első sort. A Red Bull háza táján nem voltak ennyire boldogok, mivel Cunoda hibázott a 10-es kanyar kijáratánál, ez vélhetően megzavarta a Verstappen előtt autózó Pérezt, aki szintén elrontotta a kombinációt, így már két autó volt a bukótérben, jöhetett a sárga zászló, ami végleg elrontotta a bikások időmérőjét.

A Red Bull végül behúzta a második sort Verstappen-Pérez sorrendben, utánuk érkezett Pierre Gasly, aki megint óriási teljesítményt nyújtott az Alpha Taurival. A hatodik rajthelyet Sainz birtokolhatta, utána Ricciardo, Leclerc volt a sorrend, majd Tsunoda és Norris zárhatta az első tizet.

A vasárnapi verseny első kanyarjában gyakorlatilag eldőlt a verseny kimenetele. Talán Hamilton kapta el a legjobban a rajtot, aki be is ért csapattársa mellé, azonban Bottas nem Verstappenre. hanem Hamiltonra koncentrált. A Red Bull holland versenyzője köszönte szépen a kinyitott ajtót, az egyes kanyarban eszméletlen féktávot véve megelőzte mind a két ezüst nyilat. Daniel Ricciardo is szinte ugyanolyan lendülettel jött Bottas mögé, csak ő nem tudott megállni, így kilökte a finnt. A kettes kanyarban Esteban Ocon szendvicsbe került, így kilökte Tsunodát és Schumachert is, valamiért négyen akartak elfordulni egy kanyarban. Egy Alpha Tauri és egy Haas eltakarítása miatt jött a biztonsági autó.

Kíváncsian vártam az újraindítást, hiszen a célegyenes nagyon hosszú és nem mertem volna nagy pénzt rátenni, hogy Verstappen megőrzi vezető helyét. A holland rámcáfolt és nagyon jó ütemben és helyen kezdte az újraindítást. Red Bull, Mercedes sorminta a harmadik helyig, mivel Bottasnak ki kellett jönnie a boxba. Fun fact, hogy a kiállása után pont az ausztrál mögé szorult be, aki kilökte őt az első körben.

Hamilton nem nagyon tudott mit kezdeni Verstappen tempójával, és az egész kezdett olyan érzetet kelteni, hogy nem is világbajnoki riválisával küzd, hanem a mögötte stabilan 2-3 másodperccel érkező, haza pályán szereplő Sergio Pérezzel. Amint kiautózta a Mercedes az egy kiállásnyi előnyt Leclerchez képest, azonnal hívták is a boxba Hamiltont. Egy kicsit elszámolták magukat a mérnökök, vagy lassabb volt a kerékcsere a vártnál, mert a monacói mögé érkezett vissza a hétszeres világbajnok. Viszont nem is tartotta fel sokáig, a kör végén ugyanis a Ferrari is kiállt a boxba. 3 körrel később jött Verstappen is, rá igazából senki nem jelentett veszélyt ezen a versenyen. Pérez viszont 11 körrel később jött, mint Hamilton, ráadásul a kopottabb gumikkal is egész jó tempót diktált.

Innen kezdődött az üldözés, 30 köre volt a mexikóinak ledolgozni 9-10 másodperc hátrányt 11 körrel frissebb gumikkal. Először amikor utolérte, akkor volt olyan pillanat, amikor fél másodperc volt a differencia, később azonban Pérez elkezdett visszaesni Hamiltonhoz képest. Amikor már három másodperccel autózott a brit versenyző mögött, kezdtem azt hinni, hogy ez ennyi volt és lényegében igazam is lett. Az utolsó pár kört nagyon megnyomta Pérez, de ez sem volt elég, hogy a pódium második fokára álljon fel.

Végül Verstappen felmosta a mezőnyt és megnyerte a mexikói nagydíjat, aki immár 19 ponttal vezeti bajnokságot Hamilton előtt. Talán már két ujja rajta van a világbajnoki serlegen.

A harmadik végül a hazai pályáján Sergio Pérez lett, negyedik helyen az egész hétvégén top teljesítményt nyújtó Pierre Gasly látta meg a kockás zászlót. Ötödik, hatodik helyen a két Ferrari Leclerc-Sainz sorrendben, mögöttük pedig az egészen szépen feljövő brigád: Vettel, Raikkonen, Alonso, Norris sorrendben.

Az eredményeket részletesen itt láthatók:

Tamás Norbert

2021.11.10.

II. ACC Hungary Bajnokság - 3. Forduló Előzetes


Október 30-án megrendezésre kerül az ACC Hungary bajnokságának harmadik fordulója.

Egy klasszikus pálya várja a versenyezni vágyókat, ez esetben Imola lesz a helyszín.

A program 20:20-kor indul egy versenyzői eligazítással, ahol a stewardok elmondják az alapvető szabályokat és válaszolnak a kérdésekre.

Ezt követően kezdődik a warmup, ami 10 perces lesz. Itt nyílik lehetőség az utolsó simításokra, illetve a beállítások ellenőrzésére.

Éles kvalifikáció aznap este nem lesz, mindenkinek a hotlap szerveren futott ideje határozza meg a rajthelyét.

A versenyek körülbelül 20:40-kor fognak indulni, ez kettő 30 perces futamot takar kötelező boxkiállás nélkül. Különlegessége lesz még a hétvégének az, hogy a második versenyen fordított rajtrács lesz, a hotlap szerinti első 15 helyezett (a pontszerzők) fog fordulni.

Az időjárás változó, itt is 30% esélye lesz a csapadéknak, a napi átlaghőmérséklet 18 fok lesz.

A két verseny azonos körülmények között fognak zajlani.

Jó gyakorlást, találkozunk szombat este!

Tamás Norbert

2021.10.27.

VERSTAPPEN AUSTIN KIRÁLYA


Talán egy kis visszatekintéssel kezdeném a mai cikket, ami a Török Nagydíjhoz vezethető vissza. Talán azt mindenki tudja, hogy az F1-es csapatok mindig is ki akarták használni a szabályok adta kiskaput. Emlékezzünk vissza a tavalyi DAS rendszerre, amit a Mercedes fejlesztett ki, ám ezt be is tiltották az idei szezonra. Most viszont a semmiből az ezüst nyilak bevetettek egy újabb fejlesztést, ami most nem az első felfüggesztéshez kapcsolódik, hanem a hátsóhoz. Konkrétan ez egy aktív felfüggesztés, amit 1994-től a szabálykönyv tilt. Paul di Resta készített ezzel kapcsolatban egy remek elemzést a futam után. Az biztos, hogy mindenkinek feltünt, hogy a Mercik végsebessége sokkal nagyobb volt, mint az összes többi csapaté a mezőnyben. Az egyenesek elején egy kicsit "leültették" az autó hátsó részét, ezzel jelentős előnyre tettek szert az egyenesek végére, ahol viszont az autó hátulja felemelkedik az eredeti pozíciójába. Ezzel kiiktatják azt az alulkormányzást, ami felléphet az alacsony hátsó hasmagassággal. Mindenki döntse el magának, hogy ez szabályos-e vagy nem, egyébként elég nagy a csend erről az egész ügyről.

Térjünk is át inkább az amerikai nagydíjra, ami sok nézővel, egy mérges Alonsoval, büntetésekkel és egy remek versennyel telt. Sebastian Vettel, George Russel és Fernando Alonso csak a mezőny végéről indulhatott, miután bejelentették motorcseréiket. Valtteri Bottas is büntetésben részesült, ő viszon "olcsón" egy 5 rajthelyessel megúszta. A szabadedzésekre nem pazarolnám a szót, mindenkinek volt valami mozgó alkatrész a cockpitben, illetve Alonso motorhibával indította a pénteki napot.

Az időmérő első szakaszában szokás szerint a két Haas búcsúzott, valamint Raikkonen, Latifi és némi meglepetésre Lance Stroll is. Nagyon gyengén muzsikált az Aston Martinon kívül az Alpine is, a francia alakulat mind a két versenyzője búcsúzott a Q2-ben annak ellenére, hogy a rajtrács végére visszaeső Alonso szélárnyékot húzott a hátsó egyenesben francia csapattársának. rajtuk kívül még Vettel, Giovinazzi és Russel esett ki. A Q3-ban viszont beindult a tüzijáték az első helyért. Az első próbálkozás után már kezdtem elkönyvelni a Red Bull 1-2-t, a Mercedesek magukhoz képest elég gyenge teljesítménnyel álltak elő. A második gyorskörre viszont Hamilton egy olyan kört tett össze, amit nem biztos, hogy sokan megcsináltak volna azzal az autóval. 1.33:119-es körére viszont Verstappen válaszolni tudott, így övé lett a rajtelsőség. Bottas csak a negyedik helyet tudta megszerezni, viszont a büntetések miatt csak a 9. helyről várhatta a lámpák kialvását vasárnap. Ezzel a helyére a monacoi Charles Leclerc ért fel, mögülle csapattársa indulhatott. A ferrarik mögött a két Mclaren sorakozhatott fel Ricciardo, Norris sorrendben, majd a két Alpha Tauri zárta a top 10-et. Nagy vonalakban ennyi történt szombaton, nézzük a vasárnapot.

A rajtot mintha egyszerre kapta volna el Verstappen és Hamilton, azonban a brit meg tudta előzni a Red Bull versenyzőjét. Az első kanyarban Latifi forgatta ki honfitársát, Lance Strollt, a versenybírók versenybalesetként könyvelték el az incidenst. A hosszú egyenesben Carlos Sainz-ot támadta a két Mclaren, majdnem hogy két oldalról meg is előzték, azonban a féktávon egy kicsit lecsúszott a pályáról, így előzve meg az egyik papaya autót. Norris helyett viszont Ricciardot engedte vissza maga elé, de a versenybírók ezt az esetet is büntetés kiosztása nélkül letudták.

Ami szembetűnő volt, hogy Verstappen stabilan egy másodpercen belül tartotta magát a vezető Hamiltonhoz képest, ami nem egy megszokott látvány a mai F1-ben. A Red Bull az elé vágást választva jóval hamarabb hozták ki a hollandot, ezzel sikerült a brit elé kerülniük. Eközben Kimi Raikkonen próbálta előzni Alonsot. A spanyol az egyes kanyar kijáratánál a pályán kívülre szorította az Alfa Romeo versenyzőjét, össze is ütköztek, de végül a finn el tudott menni mellette. Ennek értetlenkedés lett a vége a francia csapatnál. A versenybírók viszont ezt sem szankcionálták. Alonso kis idő után utolérte a másik Alfa Romeo-t, nevezetesen Giovinazzit, akit úgy előzött meg, hogy négy kerékkel elhagyta a pályát, pedig az olasz versenyző meghagyta neki az egy autónyi helyet. Rövid idővel az eset után már mondták is a spanyol fülére, hogy vagy visszaengedi a piros-fehér autót, vagy 5 másodperces büntetésben fog részesülni, végül lehúzódott az ideális ívről és vissza engedte maga elé.

Vissza Verstappenékhez, aki körülbelül féltávnál jött a második és egyben utolsó kerékcseréjére. Hamiltonék 8 körrel továbbmentek, ezáltal sokkal frissebb abroncsokat kapott a verseny vége felé. 8 másodperc választotta el őket egymáskor, amit Hamilton soksor körönként 2 másodperccel csökkentett. A verseny utolsó pár körére már 1.5-2 másodpercre követte a Red Bullt. Mielőtt ráfordultak volna az utolsó körre, akkor Mick Scumacher is közeledett előttük, mint lekörözött. Verstappen a csapat segítségét kérte, hogy csináljanak valamit a némettel, aki talán egy kicsit későn húzodott le a bajnoki esélyesek elől, viszont így Verstappen nyithatta a DRS-t Hamilton előtt. Talán az DRS mentette meg Verstappen versenyét, aki meg tudta nyerni az amerikai nagydíjat Austinban.

Nem is emlékszem mikor láthattunk ilyen szoros befutót, az biztos, hogy a közelmúltban nem.

A verseny eredményét pedig itt láthatjátok:

Tamás Norbert

2021.10.26.

Cserélni vagy nem cserélni?


Október 10-én tartották a Török Nagydíjat, a száguldó cirkusz 17. fordulóját, az Istanbul Park kapuin belül. Elég érdekes verseny hétvégét tudhatunk a hátunk mögött, vágjunk is bele!

A pénteki napról túl sok szót nem ejtenék, a Mercedes behúzta mindkét szabadedzést Verstappennel a hátuk mögött. Egyébként a szokásos pénteki csendes napot láthattuk.

Viszont szombattól rendesen fel kellett kötniük a nadrágot a versenyzőknek. A 3.szabadedzéstől kezdve trükkös időjárási körülmény uralkodott a pályán, hol esett, hol éppen nem, hol száraz volt, hol nedves az aszfalt. Az egyébként sem a legjobb tapadási értékéről híres török pályán a fél mezőny legalább megforgott egyszer.

Délután zöld lámpára váltott a lámpa a boxkijáratnál, ezzel elkezdve az időmérő edzést. Azt ekkora már tudhattuk, hogy Sainz a mezőny végéről rajtolhat, miután megkapja a már frissített Ferrari motort, ami egész szépen muzsikált már Szocsiban is Leclerc autójában. A bajnokesélyes Lewis Hamilton is büntetésben részesült, őt viszont "csak" 10 rajthellyel sorolták hátra. A Q1-ben a Ferrari nagyon taktikusan kiküldte Sainzot is a büntetés ellenére. Ezzel a végén kiütötték Ricciardot is, aki nagy meglepetésre búcsúzott az időmérő első felvonásában. De talán volt ennél még egy nagyobb csattanó is, Mick Schumacher a Haas-sal továbbjutott a Q2-be. A kiesők között volt még a Mclaren ausztrál versenyzőjén kívül Latifi, a két Alfa Romeo és Mazepin is.

Folytatódott a program a Q2-vel, ahol majdnem mind a két Ferrari kiesett. Leclerc egészen addig nem tudott egy jó kört összerakni, amíg Sainzot ki nem küldték a pályára, hogy adjon csapattársának szélárnyékot a hátsó egyenesben. George Russell megint nagyot alakíthatott volna, mivel egy simán továbbjutást jelentő körön volt, egészen addig, amíg az utolsó sikánnál megbicsaklott a Williams. Ezzel rajta kívül még Vettel, Ocon és Schumacher búcsúzott a szombati naptól.

Elérkezett a Q3, ami egészen papírforma szerint alakult a top csapatokat illetően. A szabadedzéseken is jobbnak bizonyultak az ezüstnyilak (ami fekete) és ez az időmérő végső stádiumában sem mutatkozott másképp. Lewis Hamilton 1:22.868-as körével megszerezte 102. pole pozícióját, amit csapattársa örökölt meg. Verstappen hozta a kötelezőt és a harmadik rajthelyet sikerült megkaparintania 1:23.196-os idővel. Leclerc csupán 7 századdal kapott ki a hollandtól és Pierre Gaslyt is dicséretet érdemel, hiszen az Alpha Taurival ott volt a Ferrari mögött 6 századdal. Alonso is kihozta az Alpine-ból a maximumot, őt követte az időmérőn szokásosan gyengén teljesítő Pérez. Utánuk Norris, Stroll és Tsunoda végzett. Az időmérő után a Mclaren bejelentette, hogy Ricciardo új motorral fog indulni vasárnap, így ő rajtol az utolsó helyről.

A verseny napján szemerkélő eső fogadta az Istanbul Park-ba látogatókat. Rajt után kisebb csetepaté alakult ki, Pérez próbálta megelőzni Gaslyt és Alonsot. Gaslyt szendvicsbe fogták, majd Alonsoval ütköztek. A spanyol megpörgött és visszaesett a mezőny hátsó részébe. A következő incidensben is részese volt, a 4-es kanyarban egyszerűen kitorpedózta Mick Schumachert. Gasly és Alonso is 5 másodperces időbüntetést kapott baleset okozásáért. Eközben a rajthely büntetésben részesültek próbáltak átjönni a mezőnyön. Sainz már pár körrel a verseny indítása után a pontot érő 10. helyhez ért, amit Vettel birtokolt. A hátsó egyenes végén szélárnyékból próbálta megelőzni a németet, de rátette autója bal első kerekét a vizes rázókőre. Ez pont annyira csúszott, hogy szinte egyenesen belehajtott az Aston Martinba, ám az előzés sikerült, büntetés nem érkezett.

Hamilton is szépen verekedte magát egyre előrébb, de Yuki Tsunoda egy picit meg tudta akasztani. Helmut Marko nyilatkozta is a verseny előtt, hogy az Alpha Taurit is mozgósítani fogják Hamilton ellen. Az egyes kanyarban Tsunoda alatt egy kicsit megcsúszott az autó, így a kettesben közel tudott maradni hozzá a brit, és a hármasban egy gyönyörű előzéssel körbeautózta a japánt. A három büntetett versenyzőből Ricciardo lógott ki a sorból, aki George Russell mögé beragadt. A Mclaren úgy döntött behívják egy új intermediate szettért. A pálya viszont már nem volt annyira vizes, az intermediate működött, csak épp lekopott barázdákkal. Slickre nem lehetett váltani, ahhoz túl vizes volt a pálya végig, azonban a kopott átmeneti keverék nagyon jól működött.

Ricciardonak nem is volt jó addig a tempója, amíg be nem koptatta a frissen kapott gumikat. Ezután egy kis csend lett a pályán, csaták nélkül egészen addig, amíg Lewis Hamilton utol nem érte Sergio Pérezt. Hamilton a 12-esben próbálkozott az előzéssel, a szélárnyék segítségével már gyakorlatilag meg is előzte Pérezt. Azonban a mexikói nem hagyta annyiban és agresszívan mellette tartotta Hamilton majdnem a boxba terelte a különleges festésű Red Bull-t. A célegyenesben fej-fej mellett haladva a Mercedes kezdett elhúzni a jobb kigyorsításnak és a jobb végtempónak köszönhetően, de amikor már mindenki elhitte, hogy Hamilton megcsinálta, akkor Pérez visszaugrott mellé és meg tudta tartani a negyedik helyet. Ekkor a Red Bull kihozta Max Verstappent a boxba és pont Hamiltonék elé került pályára. Nem sokkal később mindenki kiállt a friss szettekért, Leclercet, Hamiltont és Ocont leszámítva. A Mercedes ki akarta hozni Hamiltont, de a brit nem tartotta jó döntésnek ezt. Végül ez lett a veszte, 8 körrel a vége előtt érkezett kerékcserére, de a tempója csökkent a be nem koptatott gumik miatt. Pierre Gasly és Lando Norris is veszélyes volt rá. És akiről nem is nagyon volt szó a cikkben, Valtteri Bottas szinte rajt-cél győzelmet aratott Istanbulban. Mögötte a két Red Bull Verstappen, Pérez sorrendben.

A végleges eredmény pedig itt látható:

Verstappen ezzel a második hellyel átvette a vezető szerepet a világbajnoki pontversenyben 6 egységgel. A nap versenyzője Carlos Sainz lett, a leggyorsabb kör Valtteri Bottas nevéhez fűződik.

Két hét kihagyás után már a tengerentúlon, Austinban folytatódik a Formula-1 2021-es szezonja.

Tamás Norbert

2021.10.13.

II. ACCHungary Bajnokság
Zandvoort - 2. Forduló


Október első hétvégéjén az ACC Hungary mezőnye megérkezett a holland, zandvoort-i aszfaltcsíkra. A versenyzőknek egy fél órás kvalifikáción és egy 140 perces pilótacserés versenyen kellett helytállniuk. Azt még fontos megjegyezni, hogy a pilótáknak lehetőségük volt csapattárs nélkül nevezni, viszont ezért 5 másodperces időbüntetésben részesültek a rajt előtt.

A verseny előtti gyakorlásokon észrevehettük már, hogy ez a pálya leginkább a Bentley autóinak fekszik, a középmotoros autók itt egy kicsit hátrányból indultak. Az időmérőn sem volt másképp, az első három helyen az angol gyártó által versenyeztetett autók álltak amikor 30 perc után leintették a kvalifikációt. Kovács Dávid rajtolhatott a pole pozícióból 1:34:812-es idejével ő volt az egyetlen, aki 1:35 alatti időt tudhatott magának. Mellőle Füzy Marcell, a bajnoki tabella éllovasa rajtolhatott, mindössze két tizedet kapva Dávidtól. A harmadik helyet tudta megszerezni a Pacek Duo, Tamás Norbert már egy kicsit jobban lemaradva, 1:35:499-es idővel tudhatta az időmérőt a háta mögött. Fazekas Barnabás Lamborghinivel szerezte meg a negyedik helyet mindössze 1 század másodperc lemaradással a harmadik Bentley mögött. Az ötödik helyről a KAR-AMB-OL csapata indulhatott a Porscheval. Ez volt tehát az első öt sorrendje, innen vágott neki a mezőny a 140 perces versenynek.

A rajt egész simán zajlott, Füzy jobban kapta el, mint Dávid, ezáltal egymás mellett fordultak az első kanyarban. A kettesben egy kicsit össze is értek, de nem volt nagy a kontakt, Kovács Dávid visszacsúszott a negyedik helyre. Csak a hatodik helyről rajtoló bajnoki harmadik helyezett Erős Barnabás is csatába keveredett Karabélyossal, akit rövidesen meg is tudott előzni. Kovács Dávid sem cselekedett másképp, meg tudta előzni Fazekas Barnát. Ez után egy kis állóháború alakult ki az autók között, mindenki tartotta a távolságot az előtte lévőhöz képest, előzni nagyon nehéz volt ezen a versenypályán. Füzy Marcell magabiztosan diktálta a tempót az élen, a stint végére több, mint 20 másodperces előnyre tett szert a GCO csapata.

Elérkeztek a boxkiállások, a csapattársak helyet cseréltek, míg az egyedül induló versenyzők letöltötték az 5 másodperces büntetésüket. Füzy helyett Sebastian Handler gurult ki a pályára, a második helyen Tamás Norbertet Fekete Dominik váltotta.Dominik már lassan 5 másodpercet ledolgozott a körülbelül 20 másodperces hátrányból, itt futotta meg a verseny leggyorsabb körét is, ami 1:35:373 volt. A gumik viszont nem bírták a gyűrődést és Dominik 3 lassú defektet is kapott így eléggé visszaesett a tempója, Kovács Dávid meg is tudja őt előzni.

A verseny utolsó körében egy baleset is történt Zelfel és Násztor között. Már elég hosszú ideje csatáztak, amikor Zelfel Tamás elszánta magát az utolsó kör egyes kanyarjában, majd egymás mellett fordultak el. Tamás egy kicsit lesodródott, de Márk nem tudta, hogy mellette van még. Végül mind a ketten a falba kötöttek ki,majd Márk nem annyira jól akart visszatérni a pályára. Pont akkor fordította irányba a Porschét, amikor Fehér Norbi is érkezett, karambol lett a vége. Kicsit később Horinka Gábor is így járt.

A versenyt végül Füzy Marcell és Sebastian Handler nyerte meg, ezzel növelve az előnyüket a bajnokságban. Kovács Dávid lett a második és a Pacek Duo csapatát a harmadik helyen intette le a kockás zászló.


A top 10 PRO kategóriában:

  • Füzy Marcell / Sebastian Handler

  • Kovács Dávid

  • Tamás Norbert / Fekete Dominik

  • Erős Barnabás

  • Fehér Norbert

  • Fazekas Barnabás

  • Karabélyos József / Ambrus Péter

  • Rinyu László

  • Horváth Márk / Szücs Tamás

  • Lányi Tamás / Széchy Szabolcs

A top 8 SEMI-PRO kategóriában:

  • Bagi Levente

  • Zelfel Tamás / Antal Gábor

  • Horinka Gábor

  • Polgár Csaba

  • Vaskó Zoltán

  • Bedő Zoltán

  • Tildy Balázs

  • Bruder Milán


A versenyzőket az San Marinó-i versenypálya fogadja október 30-án két 30 perces sprint futammal, amelyhez még fordított rajtrács is társul.

Tamás Norbert

2021.10.10.

GT World Challenge Europe
Valencia Második futam


Míg az első verseny délelőtt rajtolt el, a második már délután, 14:45-kör vette kezdetét.

A versenyt az a Stolz-Engel páros kezdhette az élről, amelyik az első versenyt is győzelemmel zárta. A Mercedeseknek vagy nagyon feküdt ez a versenypálya vagy a BOP kedvezett nekik, de a második kvalifikáció eredménye alapján az első 10-ben 6 darab AMG sorakozhatott fel a rajtrácsra. A második és a harmadik helyre az AKKA Motorsport egy-egy autója ért fel.

A rajt nagyon szép volt, voltak kemény csaták, de mindenki tisztelte versenyzőtársát, ezúttal megúszták baleset nélkül. Az top háromban az állás változatlan volt az első kör után. Engel diktálta a tempót az élen, utána Gounon és Pla próbálta üldözni.

A második kör kette kanyarjában végül meglett a baj, újra egy Bentley kárára. Torpedózásból nem volt hiány ezen hétvégén, ugyanaz a szinte szituáció zajlott le, mint az első versenyen. Az Emil Frey-es Lamborghini későn fékezve telibe találta a már kanyarodó 108-as Bentleyt. A kontakt következtében a Sky-os Ferrari is megpördült. Mindhárman a bukótérben találták magukat és közülük csak a 93-as Ferrari tudta folytatni a versenyt, jöhetett a biztonsági autó. Dries Vanthoor kénytelen volt a boxba hajtani, vélhetően a törmelékek által okozott jobb hátsó defekt hátráltatta a belgák versenyét.

Az újraindítás rendben zajlott, nem történt semmi különleges. Amikor a visszaszámláló 35 percet mutatott, kinyílt a pit windows és ezzel elkezdődtek a boxkiállások is. A kiállások után változás nem történt a mezőnyben. Elkezdődött a vonatozás, érdemleges csaták nem voltak, mindenki tartotta a pozícióját.

12 perccel a vége előtt egy sárga zászló szakította félbe a csendet. A 99-es Audi állt félre a 2-es szektorban. Sajnos a közvetítésben inkább mutatták az egymás mögött haladó autókat, így nem tudni mi történt az Attempto-s autójával.

A sárga zászló 5 perc után véget ért, majd rá 10 perccel a verseny is, amit a Stolz-Engel féle alakulat nagyon simán behúzott. A második helyen szintén egy Mercedes végzett, az AKKA egyik autója szelte át a célvonalat a Toksportosok után. Harmadik helyre feljött az Emil Frey 87-es autója Albert Costával és Norbert Siedlerrel.


A verseny végeredménye:

A bajnokságban csupán egy versenyhétvége szerepel a naptárban, amit Barcelonában rendeznek a jövő héten.

Ha ránézünk a bajnoki összetettre, akkor elég valószínű, hogy a WRT behúzza az idei bajnoki címet, de természetesen bármi megtörténhet, kíváncsian figyeljük majd a történéseket.


Tamás Norbert

2021.10.01.

A pontállás:

GT World Challenge Europe
Valencia Első futam


Valenciába látogatott szeptember utolsó hétvégéjén a Fanatec GT World Challenge Europe mezőnye, majd folytatja spanyol körútját, hiszen a következő forduló Barcelonába lesz jövő héten.

Két verseny várta a 27 autóból álló rajtrácsot, mindkettő egy-egy órás volt. Az első futamon a JOTA Mclaren indulhatott az első pozícióból, miután 73 (!) ezreddel utasította maga mögé a Luca Stolz - Maro Engel páros. A harmadik helyről ugyancsak egy AMG GT3 rajtolt a Toksport WRT színeiben. Amit még érdemes lenne kiemelni az az, hogy az első 6 pozícióban 4 Mercedes volt a rajt pillanatában.

Az első pár kanyart nagyon szépen teljesítette a mezőny, volt olyan pillanat amikor négy autó is egymás mellett volt a zöld zászló után. Ez azonban nem tartott sokáig, ugyanis a 188-as Aston Martin kisodródott a pályáról hely hiányában, a zöldet felváltotta a sárga zászló és a Safety Car felirat. Ekkor az állás Barnicoat-Stolz-Boguslavskiy volt, a 88-as Mercedes előre ugrott kettőt a rajt pozíciójához képest. A Mercedesek elkezdtek hullani, kiesett a Mad Panda és a harmadik helyről rajtoló Toksport WRT csapata is. 9 perc gurulgatás után folytatódott a verseny a 4050 méteres aszfaltcsíkon.

Óriási csata kezdődött a harmadik helyért, az Emil Frey-es Lamborghini és az Attempto Racing-es Audi is meg akarta csípni Boguslavskiy-t. Ricciardo Feller nem sokat tétovázott, a hatos kanyarban szűken ott tartotta a Mercedes mellett és hiába terelte ki őt Boguslavskiy, a pozíciót így is meg tudta szerezni. Az akkor 4.helyen lévő AMG-ből nagyon hiányzott a tempó, az utána következő 5 autót jó néhány körig eléggé feltartotta.

A 18.percig kellett várni a következő eseményre, a 32-es rajtszámú WRT-s Audi kamikazeként érkezett a 107-es Bentley-re kitorpedózva azt. Weerts tovább tudott menni, azonban De Pauw-t csak körökkel később tudták kiszabadítani a kavicságyból. Először egész pályás sárga zászló, majd biztonsági autó következett. Erre azonban nem kellett sokat várni, a verseny újraindult, amikor 37 percet mutatott a visszaszámláló.

A 25. perctől a box utca kinyitott, így meg is kezdődtek a kiállások, elsőként a 20-as rajtszámú AMG-vel. Ekkor a 99-es Audi feljött a 4.helyre, sikerült megelőzni a 88-as Mercedest. A második helyen lévő Stolz-ék is a korai kiállást választották, a JOTA ezzel nem sietett. 27 percet mutatott a visszaszámláló amikor a Mclaren is kijött a boxba, de Engel az előző köreiben brutális tempót diktálva alávágott Wilkinson-éknak. A 88-as Mercedes viszont megtáltosodott amikor Marciello átvette a volánt, a harmadik helyért csatázott a 14-es Lamborghinivel. Ekkor jött az infó, hogy a 32-es Audit boxutca áthajtásos büntetésben részesítik a Bentley-vel történő ütközés miatt. A boxkiállások után szépen egymásra talált a a JOTA Mclaren, az Emil Frey Lamborghini és az AKKA Mercedes, egymás püfölgetését azonban nem bírták sokáig. 12 perccel a vége előtt a 8-as kanyarban összeütközött Wilkinson és Costa. Marciello is egy picit megkoccolta a Mclarent, nem volt ideje elkerülni a balesetet. A 25-ös Audi köszönte szépen a lehetőséget és még pont el tudott hajtani a pályára visszaérkező Marciello elé.

Ennyi volt tehát az első futam Valenciából, úgy gondolom, hogy izgalomból itt sem volt hiány.

Tamás Norbert

2021.09.30.


(Folytatása következik.. )
A verseny végeredménye:

Orosz Rulett az Orosz Nagydíjon


Két hetes várakozást követően újra F1-es futam hétvégét szerveztek, ezúttal Szocsiba látogatott el a száguldó cirkusz. Szerintem senkivel sem keveredek vitába, ha kijelentem, ez minden idők legjobb Orosz Nagydíja volt. De haladjunk időrendben.

Elsősorban a pilóta piacról pár szót. Már csak egy kiadó hely van a mezőnyben, a szerencsés nyertes az Alfa Romeo ülését szerzi meg Valtteri Bottas csapattársaként a 2022-es szezonra. Nem ért senkit túl nagy meglepetés, a Haas-nál marad a Mick Schumacher-Nikita Mazepin kombó. Az Alpha Taurinál sem változik a pilótapáros, Gasly és Tsunoda hosszabbított jövőre is. Max Verstappen büntetéssel várhatta a hétvégét, motort kellett cserélni a Red Bullban. Ugyanez a szerep jutott a monacói Charles Leclercnek is, a Ferrari javarészt a 2022-es erőforrást szerelte az autóba.

Elérkeztünk tehát Szocsiba, ahová extrém időjárást jósoltak a Köpönyegen viharral, esővel. A pénteki napon azt leszámítva, hogy Antonio Giovinazzi összetörte autóját (pedig az ülése igencsak veszélyben van) nem nagyon történt érdekes dolog. Szombaton megérkezett a zivatar is, ez miatt törölni kellett a harmadik szabadedzést. Délután kettő órára már javulást jósoltak, így elindulhatott az időmérő edzés. A Q1-ben Max Verstappen csak egy installációs körre hajtott ki a garázsból, nyilván nem akarták sokáig nyúzni a frissen összerakott motort. Antonio Giovinazzi pont Charles Leclerc előtt pörgött meg a még víz áztatta pályán, a Ferraris pilóta épphogy el tudta kerülni az ütközést. A kiesők Kimi Raikkönen, Mick Schumacher. Antonio Giovinazzi, Nikita Mazepin és MAx Verstappen.

Folytatódott az időmérő, itt már Leclerc neve is idő nélkül szerepelt a Q2 végén. Meglepetésre a szabadedzéseken nagyon jól szereplő Pierre Gasly is búcsúzott, miután az egyik Williams feltartotta. Sebastian Vettelt is a top 10-be vártam személy szerint, azonban 52 ezreddel lecsúszott a Q3-as szereplésről.

Az időmérő utolsó 12 percében felpörögtek az események. Az eső alábbhagyott, így jöhettek a slick abroncsok. Elsőként George Russell érkezett a száraz pályás gumikért, holott még volt víz rendesen a pályán. Akik elsőként mentek ki lágyakra váltani, ők sokkal jobban fel tudták melegíteni a gumikat, ők hárman voltak: Sainz, Norris, Russell. Hamilton kétszer is megtalálta a falat, első ütközés következtében még az első szárnyat is cserélni kellett. A sorrend tehát: Norris, Sainz, Russell, Hamilton és a monzai futamgyőztes Ricciardo zárta az első 5 helyezettet.

Vasárnapra virradóan még egy bejelentés érkezett, Valtteri Bottas autójában motort cserélnek, így csak a mezőny végéről vághatott neki az 52 körös versenynek. A rajt egészen simán ment, az első kanyar után viszont Carlos Sainz vette át a vezetést Lando Norristól. Az első kettő helyezett nagyon gyorsan kialakított 6-7 másodperc előnyt, miközben George Russell nagyon szépen tartotta a Williamst a harmadik helyen. Mögötte Lance Stroll érkezett a z Aston Martinnal, majd Ricciardo és Hamilton érkezett. Ehhez a bolyhoz még csatlakozott Pérez és Alonzo is, így egy szép kis vonat alakult ki. Stroll azonban kijött a boxba, hogy elé tudjon vágni Russellnek, ez sikerült is. A 13.körig tudta az élen tartani a Ferrarit Sainz, Norris sokkal gyorsabb tempóra volt képes, miután megelőzte a spanyolt. Ricciardo is kiállt a 23.körben, de a Mclaren szerelői nem nyomták meg a pisztolyon lévő gombot, amivel jelzik, hogy készen vannak. Ezzel Ricciardo 30 másodperccel volt Hamilton mögött, a brit végül vissza is jött az ausztrál elé.

Hamilton a 9.helyre érkezett vissza, majd átvágott a mezőnyön, Norrisnál végül megtorpant a lendülete. Közeledni tudott rá, de egyszer sem került előzési helyzetbe.

Ekkor kezdték jelenteni a csapatok a versenyzőknek, hogy 5-10 perccel a vége előtt szemerkélhet az eső az 5-ös és 7-es kanyarban. Be is igazolódott az előrejelzés, azonban a pálya többi részén szinte száraz volt az aszfalt. Valamennyien úgy döntöttek, hogy váltanak intermediate abroncsra, de Norris a vezető helyről nem állt ki. Hamiltont kihozták, de senki nem tudta, hogy a végére mennyire fog esni az eső. A végén Norris már nem tudta a pályán tartani az autót, így nem jött be az ő tervük. A verseny végén a mezőny lapjai teljesen meg lettek keverve, ez alapján a végeredmény a következő:

Hamilton, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Bottas, Alonso, Norris, Raikkönen, Pérez, Russel.

Lewis Hamilton ezzel a futamgyőzelemmel százados lett, ez még soha senkinek nem sikerült.

Max Verstappen óriási versenyt futott, persze kellett hozzá az eső is ,de a 18.helyről a 2.-ra sikerült felzárkóznia.

Jelenleg Hamilton átvette a vezetést a bajnoki összetettben, előnye csupán kettő pont.

Folytatás jövő héten az Istanbul Park-ban.

Tamás Norbert

2021.09.25.

Adac simexpo 2021


2021.09.17-19 között újra megrendezték a szimulátor expot Németországban a méltán híres Nürburgring versenypályán. Ugyanebben az időben rendezték az 1000 km-es versenyt ahol vintage és youngtimer autók versenyeztek. Erről később bővebben beszélünk.



A szimulátor kiállítás a pénteki napon vette kezdetét. Mintegy 8000 négyzetméteren elterülő kiállításon számos neves gyártó mutatta be technikáját, új termékeit és lehetőséget biztosított a résztvevőknek a kipróbálásra is. A szimulátorozás teljes tárházát megtekinthették a kilátogatók a kisebb rigektől a motion rigeken át. Számos pedál, bázis és kormány is megtekinthető illetve kipróbálható volt.

Volt lehetőségünk kipróbálni például az új Fanatec Bentley kormányt, új Bmw kormányt és a nemrégiben megjelent Csl DD bázist is.

A Digital-Motorspors által mélyebb betekintést nyertünk a különböző motion szimulátorok világába.


Sokak számára a virtuális professzionális versenyzés az expo csúcspontja. Sok E-sport csapat mérette meg magát offline versenyeken különféle kategóriákban, amit élőben és kivetítőkön is lehetett követni.


Természetesen nem maradhatott el a kiállítás valódi modern versenyautók nélkül. A kiállított autók között volt

Bentley GT3

Porsche 911.2 GT3

Audi R8 GT3 evo

Amg Mercedes GT4

Formula F3

amiket mindenki közelebbről is megvizsgálhatott.


A virtuális versenypálya mellett a valódi versenypályán is folyt a verseny

Az ADAC 1000 km-es versenyen old és youngtimerek versenyeztek különböző kategóriákban különböző évekből. Itt minden megtalálható volt:

porsche 934/5, carrera 964 cup, 911, RSR

Ford escort MK1 RS 1600

BMW, Opel, Ford Mustang, Alfa Romeo, Mercedes-benz és még egy Morgan Plus 8 is rajhoz állt.

Majd 90 autócsoda állt fel a rajthoz, hogy szombat délben elrajtoljanak és 1000 km-en keresztül ejtsenek minket ámulatba mint hangjukkal mint megjelenésükkel.

A nyomvonal a híres Nordschleife volt azaz a Green Hell. A versenyzők ezen a 26km-es pályán majd 7 órán keresztül hajtottak mielőtt a kockászászló leintette volna a versenyt.


Összességében egy hatalmas élménnyel gazdagodhatott minden kilátogató. Volt itt minden a virtuális versenyzéstől a valós versenyzésig. Teljes mértékben tudom ajánlani mindenkinek aki a későbbiekben ki szeretne látogatni. Felejthetetlen élmény ami biztosan megfertőz mindenkit és minden bizonnyal maradandó “károsodást” okoz, még azoknak is akiket eddig nem ragadott magával ez a világ.

Mérai Robin

2021.09.22.

MONZAi meglepetés és dráma

Nem a legizgalmasabb versenyhétvége volt a monzai a Formula-1 történetében, de az biztos, hogy pár momentumára egy jó ideig még emlékezni fogunk. Volt itt sprintkvalifikációtól kezdve baleseteken keresztül meglepetés futamgyőztesig minden.

A versenyzők úgy érkeztek az olasz helyszínre, hogy csupán az Alfa Romeo egyik ülése lett szabad a 2022-es idényre. Kimi Raikkönen bejelentette, hogy év végén visszavonul az F1-ben való versenyzéstől, ezzel elindítva a pilótapiac dominóját.

Elég sok bejelentést már sejthettünk a sajtóhírek alapján, de a legjelentősebb mind közül, az George Russel szerződtetése a Mercedeshez. A fiatal brit helyére nem más kerül, mint Alexander Albon, aki egy éves DTM kitérő után visszatér a királykategóriába. Hivatalos információ még mindig nincs arról, hogy hogyan sikerült megállapodniuk Toto Wolffnak és Christian Hornernek, hiszen egy Mercedes motoros autóban egy Red Bull által támogatott versenyző fog ülni jövőre.

Valtteri Bottas az Alfa Romeo pedálját fogja koptatni a következő évtől, ő lesz tehát "Kimi utódja". Bottas egy érdekes bejegyzést is posztolt közösségi felületein a zandvoorti hétvége után. Monacói erkélyén egy üres papír és toll figyelgetett dohányzóasztalán, majd rá két órával egy Mercedes-AMG GT Black Series volánja mögül jelentkezett be, ami az F1-es csapat festésében pompázott.

A Mercedes AMG GT Black Series

Sergio Pérez pedig továbbra is a Red Bull csapatát erősíti a következő esztendőben.

Rákanyarodva magára a versenyhétvégére, a pénteki egy igazi laza, bemelegítős nap volt különösebb meglepetés nélkül. Bottas nyerte az időmérőt, mögötte csapattársa, majd végül Max Verstappen zárta az első hármast. Mögöttük viszont szorosan ott volt a két Mclaren is, akiknek nagyon feküdt egész hétvégén az olasz aszfaltcsík. Pierre Gasly tavalyi fantasztikus szereplése után beférkőzött a két Ferrari elé, őket követte Pérez és Giovinazzi.

A sprintkvalifikáció egy elsőre elég csúnyának tűnő balesettel kezdődött, Gasly az első kanyarban a rajt után összeért Daniel Ricciardoval, majd a Curva Grandeban leszakadt az első szárnya és a gumifalba csapódott, szerencsére sérülés nélkül kiszállt az Alpha Tauriból.

Ezután egy kis vonatozás után leintették a monzai sprintfutamot, ahol semmi emlékezetes nem történt, azon kívül, hogy Lewis Hamilton csak Max Verstappen, illetve a két Mclaren mögül rajtolhatott. Valtteri Bottas hiába nyerte meg magabiztosan a szombati versenyt, motorcserés büntetése miatt csak az utolsó rajtkockát foglalhatta el vasárnap délután.

Vasárnap a verseny rajtja után Daniel Ricciardo fordult elsőként a Variante del Rettifilo kanyar után, mögötte Max Verstapennel, majd Lando Norrissal a másik papaya színű autóval követhette csapattársát. Lewis Hamilton végül megtartotta negyedik helyét egy kisebb kakaskodás után. Verstappen és Hamilton egymás mellett értek be a hármas kanyarba, kerék a kerékkel picit összeérve, a Mercedes pilóta kénytelen volt átvágni a sikánt.

Tőlük kicsit hátrébb Antonio Giovinazzi kicsit elfékezve ért be ugyanabba a kanyarba, és a kigyorsításon ráhúzta autóját a már mellette lévő Carlos Sainzra. Az Alfa Romeo versenyzőjének a fal adta a másikat, az első szárnyába és 5 másodperces időbüntetésbe került a hibája.

Egy kis Safety Car után folytatódhatott a verseny, Verstappen és Hamilton nem tudott mit kezdeni jó ideig a Mclarenekkel. Jöttek a box kiállások, ahol Red Bull holland pilótája több, mint 11 másodpercet álhatott a boxban, a jobb első kerék rossz rögzítése végett.

Így már Lewis Hamilton mellett találta magát a pályán és az első sikánban meg is történt a dráma. A két világbajnok esélyes versenyzőnek összeért a két hátsó kereke, majd Verstappen a levegőből értekezett meg Hamilton fekete Mercedesének tetejére.

Újra Safety Car fázis következett a baleset után, így tett szert előnyre a Ferrari. Charles Leclerc és Carlos Sainz a Safety Car alatt jött ki kereket cserélni, így gyakorlatilag egy ingyen boxkiállást tudva a magukénak, Leclerc már a második helyen volt. A hazai pályán szereplők viszont nem sokáig örülhettek, mivel a Mercedes és Honda motoros autók sokkal gyorsabbnak bizonyultak az egyenesekkel tarkított versenypályán.

Végül Daniel Ricciardo nyerte a monzai versenyt, mögötte csapattársával, Lando Norissal osztozhatott a dobogón. A harmadik helyen Valtteri Bottas ért célba, mivel a pályán előtte végző Sergio Pérez 5 másodperces büntetésben részesült. Így tehát a top 10 sorrendje a következő:

Ricciardo, Norris, Bottas, Leclerc, Pérez, Sainz, Stroll, Alonso, Russel, Ocon

Tamás Norbert

2021.09.14.

Elindult a II. ACCHungary Bajnokság!


Szeptember 4-én zöldre váltottak a lámpák Zolder célegyenesében, ezzel elkezdve az ACC Hungary második bajnokságát. Ezúttal a megszokottól eltérően két sprintversenyt kellett teljesíteniük a pilótáknak. A PRO Splitben 27 versenyző, míg a SEMI-PRO Splitben 14-en szálltak harcba a dobogó legfelső fokáért.

Változtatos időjárásból sem volt hiány, szakadó eső fogadta a mezőnyt mindkét szerveren. Füzy-Fazekas-Fehér indulhatott az első három rajtkockából a PRO kategóriában, a SEMI-PRO-nál Bagi-Pénzes-Bedő volt a top 3.

Az eső továbbra sem állt meg, mind a kettő szerveren az esőre kialakított abroncsok voltak előnyben részesítve. A rajtok nagyon tiszták voltak a körülmények ellenére is, mindenki vigyázott a másikra a csúszós pályán. Végül Füzy rajt-cél győzelmet aratott, senki által nem zavartatva, 13 másodperces előnnyel. Mögötte Fazekas megtartotta a másik helyét, Erős Barnabás állhatott még fel a virtuális dobogó harmadik fokára.

A top 10 a PRO kategóriában: Füzy-Fazekas-Erős-Kovács-Csicsmányi-Lányi-Szűcs-Tamás-Karabélyos-Horváth

A SEMI-PRO szerveren is az első rajthelyről rajtoló versenyző aratott győzelmet Bagi személyében, 14 másodpercet adva a mögötte érkező Pénzesnek, a harmadik helyen pedig Csépány szelte át a célvonalat.

A top 10 a SEMI-PRO kategóriában: Bagi-Pénzes-Csépány-Bedő-Megyeri-Bognár-Tömöl-Vaskó-Horinka-Násztor


A második időmérőn sem volt kegyes az időjárás, ám azonban ez nem törte meg Füzy lendületét. Ezúttal Erős Barnabás rajtolhatott mellőle, Fazekas pedig mögülük várhatta a zöld zászlót. Itt már sokkal szorosabb volt a küzdelem a győzelemért, de Füzy magabiztos versenyzéssel duplázni tudott Zolderben. Az élen álló hármas az időmérőhöz képest változatlanul fejezték be a versenyt.

A top 10 a második versenyen PRO kategóriában: Füzy-Fazekas-Erős-Kovács-Szűcs-Horváth-Karabélyos-Tamás-Lányi-Szabó

A SEMI-PRO versenyzőknél a rajtsorrend változott a második időmérő után. Bagi megint pole-ból rajtolt, Tömöl és Bedő követte a második és harmadik helyen. A pole-t autózó versenyző újra rajt-cél győzelmet aratott, 15 másodperccel maga mögé utasítva Pénzest és Csépányt.

A top 10 a második versenyen SEMI-PRO kategóriában: Bagi-Pénzes-Csépány-Bedő-Mészáros-Horinka-Násztor-Megyeri-Polgár-Vaskó

Az első verseny hétvégét követően Füzy megnyugtató előnyre tett szert, 88 ponttal vezeti a bajnokságot. Mögötte Fazekas és Erős között 15 pont a differencia.

SEMI-PRO kategóriában Bagi is duplázott akárcsak Füzy, 87 ponttal vezeti az összetettet. A második helyen Pénzes van 66 ponttal, 51 ponttal követi őket Csépány.

A csapatbajnokságot illetően a sorrend: GCO, Vatican-Taylor Ferrari Team, Horvath-Szucs az első három, SEMI-PRO kategóriában: Penzes-Nasztor, Vatican Cherry Try az első kettő, majd a Drink Team és a Bognar Team a sorrend.

A következő versenyhétvége Zandvoortban fog zajlani, ezúttal egy 2.3 órás pilótacserés endurance versenyen.

Tamás Norbert

2021.09.05.