Szabályzat

Assetto Corsa Competizione Bajnokság


1. Általános szabályok és részvételi feltételek

1.1 A bajnokságban az eredeti Assetto Corsa Competizione legfrissebb verziójának használata kötelező.


1.2 Minden versenyzőtől elvárt a sportszerű viselkedés! Ha ez megszegésre kerül, akkor a Versenybíróság ezt kiemelten fogja vizsgálni és szankcionálni. Nem csak a bajnokság keretein belül, de a fun/sprint/betétfutamok esetén is! Ezt a sportszerű viselkedést nem csak a játékban, de a Discord szerveren, és a csoportban is elvárjuk!


1.3 A bajnokságban azok a pilóták indulhatnak, akik a jelentkezésüket leadták és azt a Versenybíróság elfogadta. Illetve teljesítik az adott versenyre kiírt minimum követelményeket. (Minimum Safety Rating, minimum körszám a szerveren, stb.)


1.4 A versenyeket fix és változó időjárással rendezzük meg, a mechanikai sérülések mértéke normál, gumikopás és üzemanyag fogyasztás mértéke normál.


1.5 A bajnokság futamait a hivatalos versenynaptár tartalmazza.


1.6 Lebonyolítás:

Időmérő nem kerül megrendezésre. A versenyt megelőző 2 hetes felkészülési időszakban a heti TT eredménye lesz a rajtsorrend. (Aktuális Hotlap oldal)

A verseny estéjén szabadedzésről egyből versenyre fog váltani a szerver, ahol az előre beállított rajtsorrend szerint történik a rajt.


1.7 A heti TT szerverek nyíltak, a csoportban meghirdetett jelszóval és a szabályok betartása mellet, bárki használhatja.

Az itt futott köridők felkerülnek a Rank oldalunkra és az Aktuális HotLap oldalunkra is.


1.8 Névhasználat: Az ACC Hungary szerverein kötelező a teljes valódi név használata (nemzetközi formában, ékezetek nélkül). A bajnokságban való induláshoz minimum feltétel.


1.9 Minden bajnokságban résztvevő versenyzőnek kötelezően csatlakoznia kell Assetto Corsa Competizione (ACC HUN / magyar csoport) facebook csoporthoz. Akinél ez elmarad, automatikusan diszkvalifikáljuk a versenyekről.*

*A rendezők, stewardok, illetve a csoport adminok adhatnak egyedi rajtengedélyt indokolt esetben az 1.9-es pont nem teljesülése esetén.


2. Használható autók

2.1 Az Assetto Corsa Competizione által az adott kategóriában engedélyezett összes autó használható.


2.2 Ha a verseny egy adott típussal/típusokkal kerül megrendezésre, akkor a versenyző köteles ennek megfelelően választani. Ha ezt nem tartja be, akkor diszkvalifikálásra kerül a futamról.


2.3 A bajnokság során egyszer szabadon lehet autót váltani. Ezen felül autó váltásra nincs lehetőség.

(Ezt egy esetleg komoly BOP változásra, vagy új autók bekerülésére érdemes tartogatni.)

Ha valaki egynél többször vált autót, az összes korábbi pontja nullázásra kerül.


2.4 Csapatokon belül a csapattagok kötelesek minden futamon azonos típusú autóval indulni. Így ha csak az egyik csapattag vált autót, akkor a csapat pontjai az adott futamon nem számítanak bele a bajnokságba.


3. Futamok Lebonyolítása


3.1 Az Assetto Corsa Competizione saját rendszerének megfelelően történik a lebonyolítás. Repülőrajttal és teljes felvezető körrel kerül megrendezésre minden futam.


3.2 A felvezető kör 3 szakaszát az alpontok szabályozzák.


3.2.1 Első Szakasz: Egyoszlopba sorakozás

A képernyőn megjelenik egy extra visszajelző, amely azt mutatja, hogy a versenyző az oszlopon belül jól helyezkedik e. A versenyző kötelessége az autóját a zöld tartományban tartani, és amíg ez megtörténik szabadon használhatja a pályát teljes szélességében. Melegítheti a gumit, féket. Ha a versenyző a zöld tartományban van, nem kell figyelembe vennie a többi autó mozgását, akár előzhet is. A lényeg, hogy mindig a zöld tartományban maradjon az indikátor.


3.2.2 Második Szakasz: Kétsoros felvezető - rajt felkészülés

Ahogy az előző szakaszban itt is köteles a versenyző az indikátort zöldben tartani, és a számára kijelölt oldalra zárkózni. Itt már nem ajánlott a cikázás, fékmelegítés. Ha valaki ezzel balesetet, problémát okoz másoknak, szabadon óvható és a Versenybíróság kiemelten fogja vizsgálni. Törekedni kell a konstans sebességgel való haladásra.


3.2.3 Harmadik Szakasz: A Rajt

A képernyőn megjelenik egy sebességmérő ami 70km/h maximális sebesség felett pirosra vált. Itt mindenki köteles 70km/h-val haladni, és a zöld jelzésre elrajtolni.

Aki átlépi a sebességhatárt, a program által automatikus büntetést kap. Ezen kívül a Versenybíróság külön vizsgálni fogja a rajtokat. Ha valaki feltűnően lassú haladással másokat hátráltat, úgy szintén vizsgálat alá fog kerülni.


3.3 A verseny a green flag jelzésre indul!


3.4 Versenyen az ESC használatával vissza lépve a boxutcából engedélyezett az “újraindulás”. Ilyenkor a program egy rövid időre zárolja az összes controllerünket. Ennek az időnek a leteltével vissza lehet csatlakozni a versenybe.


3.5 A boxutcában mindig kötelező a pitlimiter használata, a sebességkorlátozás be nem tartása esetén a program automatikus büntetést oszt melynek letöltése kötelező!


3.6 Stop & Go büntetés letöltésekor tilos kereket cserélni vagy tankolni. A program sem engedi. A Stop&Go büntetés 3 körön belül letöltendő. Aki ezt elmulasztja az diszkvalifálásra kerül a futamról.


3.7 Amennyiben adott futam valamilyen oknál fogva nem rajtol el 22:30-ig a Versenyigazgatóság áthelyezi, vagy törli a versenyt a versenynaptárból.


3.8 Az verseny session-ök kezdetétől, amíg az utolsó versenyző érvényes mért körön van, addig chat stop van érvényben. Tehát a versenyek teljes ideje alatt tilos a chat használata!


4. Versenyzői magatartás

4.1 A versenyek online kerülnek megrendezésre, így minden szituáció esetén vedd figyelembe, hogy a másik másképp, más módon látnak esetleg dolgokat mint te. Minden kapcsolatban van minimális késleltetés, más-más kamera nézetekből, autókkal versenyzünk.


4.2 Minden előzésnél törekedj a fair, tiszta előzésre. Ez egy no contact sport, és nem megengedett a másik megtámasztása, meglökése.

4.2.1 A támadó versenyző köteles minden körülmények között a fehér vonalakon belül helyet hagyni a másik félnek. A kerékvetőt, betonozott bukóteret és a műfüvet nem tekintjük a pálya részének ebben az esetben. Akkor sem ha a játék nem tekinti pálya elhagyásnak az ott történő haladást.

4.2.2 A támadó versenyzőt akkor illeti meg hely a másik fél mellett, ha az első tengelye minimum védekező fél hátsó tengelyével egy vonalba ér még a kanyarodás megkezdése előtt. Ha hátrébb foglal helyet, a védekező versenyzőé az ív választás joga - (4.3.2-es pont)
Ennek érzékelését segíti a spotter, és a HUD-on megjelenő radar. Viszont arra kérünk mindenkit, hogy ha nincs is még egy vonalban a két tengely, minden alkalommal igyekezzünk elkerülni a baleseteket. A veszélyesnek ítélt manőverek szabadon óvhatóak.

4.3 Védekezés esetén tilos cikázni, az egyenesekben egyetlen ív változtatás megengedett. Féktávon való ív változtatás tilos, akkor is ha az lenne első ív váltás.

4.3.1 A védekező versenyző köteles minden körülmények között a fehér vonalakon belül helyet hagyni a másik félnek. A kerékvetőt, betonozott bukóteret és a műfüvet nem tekintjük a pálya részének ebben az esetben. Akkor sem ha a játék nem tekinti pálya elhagyásnak az ott történő haladást.

4.3.2 A védekező versenyzőé az ív választás joga, ha a kanyarodás megkezdésekor a támadó versenyző első tengelye nincs egy vonalban az ő hátsó tengelyével. Ebben az esetben akár "be is zárhatja a kaput".

4.3.3 A védekező versenyző köteles helyet hagyni a másik félnek , ha a hátsó tengelye a támadó fél első tengelyével egy vonalba ér.
Ennek érzékelését segíti a spotter, és a HUD-on megjelenő radar. Viszont arra kérünk mindenkit, hogy ha nincs is még egy vonalban a két tengely, minden alkalommal igyekezzünk elkerülni a baleseteket. A veszélyesnek ítélt manőverek szabadon óvhatóak.

4.3.4 A kiszámíthatónál korábbi fékezés és szándékosan későbbi kigyorsítással történő blokkolás tilos.


4.4 Ha két autó már egymás mellett halad, a terelés mind a támadó, mind a védekező fél részéről tilos. Ha valaki terelni próbálja a másikat, az szabadon óvható.


4.5 A lekörözendő versenyző köteles 3 kanyaron belül elengedni a kör előnyben érkező versenyzőt attól a pillanattól fogva, hogy megkapja a kék zászló jelzést. Az elengedéshez le kell térni az ideális ívről, és ha szükséges csökkenteni a sebességen is azért, hogy a másik versenyző minél könnyebben mehessen el.


4.6 A leköröző pilóta köteles figyelembe venni, hogy a lekörözött is a pályán van és nem kényszerítheti hirtelen fékezésre, vagy a pálya elhagyásra.


4.7 A lekörözött pilóták visszavehetik körüket, az kör előnyben lévő autó zavarása/veszélyeztetése nélkül. A versenybíróság kérése viszont az, hogy mindenki figyelje a HUD-ját, és ha nem pozícióért megy a harc, akkor hagyjuk menni a gyorsabbat. Akkor is ha ő kör hátrányban van hozzánk képest. Semmi értelme ilyen harcokba beleállni és védeni egy pozíciót, amit a másik nem tud elvenni tőlünk.


4.8 Sárga zászló esetén a versenyzőknek kötelességük fokozott óvatossággal közlekedni a pályán és felkészülniük, hogy akár meg is kell állni az autóval. Sárga zászló hatálya alatt tilos előzni. Pozíció csere csak akkor elfogadható ha ez baleset elkerülése érdekében történik, vagy torlódás kialakulása esetén így tudnak a leghamarabb oszlani az autók.

4.8.1 Sárga zászló hatálya alatt az a versenyző aki nem megfelelő óvatossággal közelít meg egy esetet és ezáltal további balesetek okoz 3 büntető ponttal büntetendő.

4.8.2 Az a versenyző aki Sárga zászló alatt előz, a 4.8-as pontban megjelölt esetek kivételével, és 1 körön belül nem adja vissza a pozícióját szintén 3 büntető ponttal büntetendő.

4.8.3 A stewardok a 4.8.2-es és 4.8.1-es pontban a büntető pontok mértékét indokolt esetben módosíthatják annak függvényében, hogy a vétkesnek talált versenyző mekkora hibát követett el. Ha osztott a felelősség több versenyző között, kisebb mértékű büntetéseket is oszthatnak mindegyik vétkes versenyzőnek. Tehát a 3 büntető pont ebben az esetben csak iránymutatás. Ennél több és kevesebb pont is kapható annak függvényében, hogy mekkora hibát követ el az adott versenyző sárga zászló alatt.


4.9 Ha oly mértékben sérül az autó, hogy már a stabil haladás, kilátás korlátozott vagy akár nem is lehetséges, a pilóta köteles a lehető legrövidebb időn belül a boxba hajtani és megjavítani azt. Sérült autóval való haladás ideje alatt pedig a mezőnyt a lehető legkevésbé sem szabad zavarni. Ha lehetséges használni kell a bukótereket, pálya széli aszfaltos, betonos szakaszokat a többi autó elengedése céljából.

4.10 Rossz Kapcsolat, Lag esetén a laggoló versenyző köteles elhagyni a szervert. Ha ez nem történik meg a Versenybíróság tagjai bármikor megvonhatják az indulási engedélyét és kirúghatják a szerverről.


4.11 A pályára való visszatérést kicsúszás után, baleset után, műszaki hiba esetén történő pálya elhagyás után a lehető legnagyobb elővigyázatossággal kell megtenni. A pálya ívére merőlegesen, vagy hegyes szöget bezárva visszajönni tilos. Ha valaki pályán kívül kerül, köteles megpróbálni az uralmát még ott visszaszerezni az autó felett és csak utána visszajönni a pályára. Lehetőleg párhuzamosan a pálya nyomvonalával.


4.12 A Boxból való be és kihajtáskor mindenki köteles betartani a be és kivezető fehér vonalakat. Érinteni is tilos ezt a vonalat, ami vonatkozik a szabadedzésekre, időmérőkre, és a futamra egyaránt!


4.13 Minden itt fel nem sorolt vitás esetben a Versenybíróság szava dönt!


5. Büntetések - Óvás - Versenybíróság - Eredmények

5.1 Óvási időszak a verseny végétől a rákövetkező Hétfő éjfélig terjed


5.2 Óvást bárki aki a futamon részt vett benyújthat bármilyen esetben. Ha nem érintett akkor is.


5.3 Csak a megadott formulának teljesen megfelelő óvást fogja vizsgálni a bíróság.


5.4 A Versenybírósági tagot érintő esetekben az érintett tag nem vehet részt az adott eset elbírálásában és kiértékelésében.


5.5 A rajtot követő összes eset automatikusan kiértékelésre kerül a 3-as kanyarig.


5.6 Bármilyen szúrópróbaszerű vizsgálat esetén a Versenybíróság büntetheti az esetek óvás hiányában is. Ebben az esetben a vétlen fél kérelmezheti, hogy a vétkes versenyző ne kerüljön büntetésre, viszont az eredményhirdetéskor az ítélet is kihirdetésre kerül. Ennek elsődleges célja, hogy tanuljunk az esetből, nem pedig a szivatás!


5.7 A Versenybíróság kérheti, hogy az érintett versenyzők nyilatkozzanak az esetről.


5.8 A büntetési rendszer büntető pontokból fog állni ami görgetve lesz a bajnokság folyamán. Ezek mellett, a stewardok megállapíthatnak, utólagos időbüntetéseket is. Az időbüntetések a büntető pontokkal összevonhatók, valamint, a stweardok döntése alapján külön is kiszabhatók.

5.8.1 A büntető pontok esetén a következő lépcsőfokok kerültek megállapításra:

5 pont kigyűlése - Utolsó rajthely

10 pont kigyűlése - Box utcából kell rajtolni

15 pont kigyűlés - Utolsó rajthely + DriveThrough az első 3 körön belül

20 vagy több pont kigyűlése - 1 futamos eltiltás


5.8.2 Minden alkalommal amikor a versenyző letölti a büntetését, annak a büntetésnek megfelelő pontszám levonásra kerül a görgetett pontjaiból.

Példa: X versenyző 3 balesetbe is belekveredik ahol minden alkalommal ő a vétkes fél, így kap 12db büntető pontot a futamon összesen, súlyozottan a többi versenyzőnek okozott kárért.

Volt már 1db pontja az előző futamról box vonal átlépésért. Így van neki most 13.

A következő versenyen ezért a Boxutcából kell rajtolnia és ha ez megtörténik 3 büntető pontja lesz. Ha nem követ el további szabálytalanságokat.


5.8.3 Minden esetben a kapott büntetőpont mértékét a Versenybíróság dönti el korábbi eseteket is precedensül véve.

5.8.4 Több szerveres futam rendezése esetén ha egy versenyző bármelyik büntetést is kell letöltse az azt jelenti, hogy ez azon a szerveren történik meg, ahova kvalifikált.

5.8.5 Több szerveres futam rendezése esetén ha a versenyző "Utolsó rajthely" büntetést tölt le akkor attól függetlenül, hogy melyik szerverre kvalifikált, minimum 10 rajthelyes büntetést jelent. Tehát ha valaki az adott szerveren belül az utolsó rajthely büntetéssel nem veszít minimum 10 rajthelyet, akkor egy "hátrébb" lévő szerveren fog tudni rajtolni, és az abszolút rajtlistában 10 rajthellyel fog hátrébb kerülni az eredeti rajtpozíciójához képest. A Stewardok a rajtlista kihirdetésekor ezt felfogják tüntetni.


5.9 A versenyző boxutca rajt esetén nem klikkelhet a DRIVE gombra, hanem köteles megvárni amíg a program visszateszi a boxba a rajtrácsról és onnan a Box lámpa zöldre válásakor indulhat el. A Box utca végébe ki lehet állni a lámpához még a piros jelzés alatt is.


5.10 Adott büntetést a pilóta azon következő futamán köteles teljesíteni amin megjelenik. Ha egy vagy több futam kerül kihagyásra az nem jelenti a büntetés letöltését.


5.11 Részletesebb magyarázat a döntésekkel kapcsolatban vagy akár fellebbezés is lehetséges, ha ez kultúrált formában történik a versenyző részéről


5.12 A bírói ülésekre előzetes jelentkezés alapján hallgatóságnak lehetséges csatlakozni. Ha a versenyzőt nem szólítják, nem szólhat bele a döntés hozatal folyamatába.


5.13 Versenybírók: Varga Márk Tamás, Baumgartner Zsolt, Erős Barnabás, Lóczi János, Fekete Dominik, Szabó Zoltán


5.14 Azon versenyzők kerülnek értékelésre a futam végén, akiket leintett a kockás zászló és legalább az adott szerveren első helyezett versenyző által futott körök 80%-át teljesítették.

5.14.1 Ez előző pontban szereplő 80%-ot a stewardok, indokolt esetben módosíthatják, amennyiben az adott versenyző láthatóan végig futotta a teljes futamtávot és leintette a kockás zászló.

5.14.2 Azon versenyzők akik teljesítik a 80% de a kockás zászló nem inti le őket, minden kockás zászló által leintett versenyző mögé kerülnek az eredményekben. Egymáshoz képest relatív pozíciójuk megmarad. Több szerver esetén az utolsó szerveren, utolsóként leintett versenyző mögött kerülnek értékelésre.

5.15 Több szerveren rendezett futam esetén a kvalifikáció eredménye alapján kerülnek elosztásra a versenyzők.

5.15.1 Az elosztás egy előre megírt algoritmussal fog történni. A beosztás kalkulátor itt érhető el:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1R_tOAUFHULzmGOiGSlx8LAbHbs0OgGUWb8aXSP1-YmU/edit#gid=0

5.15.2 A versenyzők az épp aktuális elosztást a nevezési oldalon, a nevezett versenyzők táblázatban fogják látni

5.15.3 A rajtlista már szerverekre bontva fog megjelenni.

5.15.4 Mindegyik versenyző csak arra a szerverre fog tudni belépni ahova beosztásra került.

5.15.5 A futam és a kvalifikáció során szerezhető extra pontok az abszolút eredmény lista alapján kerülnek kiosztásra, nem pedig szerverenként.

5.15.6 A több szerveres futamok esetén az eredmények összegzéskor az első szerveren utolsóként célba érő pilóta után jön a második szerveren első helyen célba érő versenyző. A második szerveren utolsó helyen célba érő után pedig a harmadik szerveren célba érő és így tovább. Tehát, a második szerverre kerül versenyzők semmilyen módon nem tudják megelőzni az első szerverseny célba érő, "nem-kieső" versenyzőket.
Megjegyzés: Erre azért van szükség ily módon, mert minden szerveren teljesen más futamok, más helyzetekkel történnek. Azon versenyzők akik a második szerver elején autóznak, esetleges légürestérben, könnyedén futhatnak "gyorsabb" futamot, mint az első szerver végén, akár sérült autóval autózó, akár csatában lévő versenyzők.


6. Pontrendszer

6.1 A bajnokságban egyéni és csapatbajnokság is kerül értékelésre. Az egyéni bajnokság keretein belül lesz abszolút pontállás és kategóriákra bontott pontozás is. A kategóriákat és az azokra vonatkozó szabályokat a 6.7-es pont rögzíti.

6.1.1 A csapatbajnokság csak az első 6 futamon kerül megrendezésre. Az utolsó futam pilótacserés verseny ahova szabadautóválasztás és minimum két fő kell hogy nevezzen. Az utolsó futamra a csapatformációk felbonthatóak.

6.1.2 A csapatbajnokságba 2 és 3 fős csapatok nevezhetnek. Minden futamon a két legjobban szereplő pilóta pontjai számítanak az értékelésbe.

6.1.3 A csapatok pilótáinak minden versenyen, csapaton belül azonos márkájú autóval kell rajthoz állni. Ha egy versenyző akár 1 futamon is a csapatától eltérő autóval áll rajthoz, az ő pontjait visszamenőleg töröljük a csapatpontjaiból.

6.1.4 Csapatnevezéseket a 3. futam utáni Vasárnap éjfélig fogadunk el. Ekkor visszamenőleg is megkapja a csapat a pontjait az első 3 futamra. Ezt követően viszont már csak egyéniben lehet indulni az újonnan nevező versenyzőknek.


6.2 A pilótacserés futamokon az adott autót vezető versenyzők mindegyike a helyezésüknek megfelelő pontot kapja. Mindegy milyen arányban oszlik majd meg a vezetési idő közöttük.


6.3 A verseny hétvégéken a következő bónusz pontok kerülnek kiosztásra.

Időmérő első 5 helyezettje kap: 5-4-3-2-1 pontot.

A verseny leggyorsabb körét megszerző pilóta kap 1 extra pontot.

A bajnokság utolsó futama duplapontos futam.


6.4 A bajnokság végén minden versenyzőnek 1db futam eredménye törlésre kerül. Ez a legkisebb pontszámmal rendelkező futama lesz. Röviden: 1 futam eredménye eldobható.


6.4.1 A csapatbajnokságba a 6 futam minden eredménye beleszámít. Nincs eldobható futam.


6.5 Azok a versenyzők akik a bajnokság összes futamán rajthoz állnak 1 extra pontot kapnak év végén.


6.6 A versenyek pontozása alább a táblázatban látható. Minden célbaérő minimum 1 pontot kap.

6.6.1 56. helyezettől lefelé 1 pontonként csökken a megszerezhető pontok mértéke. Minimum pontszám 1.


6.7 Három kategória kerül megállapításra: PRO, SEMI-PRO, NATIONAL

6.7.1 A kategóriákba való besorolás licensz szint alapján kerül megállapításra. A Licensz szint választását a versenyzők maguk végzik a versenyekre történő nevezéskor. 4 Licensz szint van: Platinum, Gold, Silver és Bronz. A Platinum és Gold licenszes versenyzők kerülnek a PRO kategóriába, a silver licenszesek a SEMI-PRO-ba és a Bronz licenszt választók pedig a NATIONAL-be.

6.7.2 Kategórián belül csak az első 7 versenyző kap pontokat a következő elosztásban: 10-8-6-5-4-3-2. A 8. helytől hátrafelé mindenki 1 pontot kap, abban az esetben, ha befejezte a futamot.

6.7.3 A Kategória Bajnokságban csak az első 6 futamon lehetséges pontokat szerezni. Az utolsó pilótacserés futam nem része a Bajnokságnak.

6.7.4 Kategória váltásra a Bajnokság bármely futamán van lehetőség, viszont a versenyző az előző kategóriából származó pontjait nem viheti át ebben az esetben az újba.

6.7.5 Bármennyi kategória váltás engedélyezett a Bajnokság folyamán.

6.7.6 Rendezői ajánlás: A Licensz megválasztásánál érdemes figyelembe venni az Assetto Corsa Competizione profilunkban alkotott Ratinget. Senkinek nem tiltjuk meg, hogy alacsonyabb, vagy magasabb licenszel induljon a futamokon, mint amit itt lát. Viszont a fair play jegyében szeretnénk megkérni mindenkit, hogy a saját kvalitásának és képességeinek megfelelő kategóriát válassza. A kategória bajnokságokkal a több sikerélmény lehetőségét szeretnénk megnyitni mindenki előtt.
Az ACC licensz és rating kapcsolata:

  • 0-7999 rating pont - Bronz Licensz

  • 8000-8999 rating pont - Silver Licensz

  • 9000-9499 rating pont - Gold Licensz

  • 9499-9999 rating pont - Platinum Licensz