Szabályzat

Assetto Corsa Competizione Bajnokság


1. Általános szabályok és részvételi feltételek

1.1 A bajnokságban az eredeti Assetto Corsa Competizione legfrissebb verziójának használata kötelező.


1.2 Minden versenyzőtől elvárt a sportszerű viselkedés! Ha ez megszegésre kerül, akkor a Versenybíróság ezt kiemelten fogja vizsgálni és szankcionálni. Nem csak a bajnokság keretein belül, de a fun/sprint/betétfutamok esetén is! Ezt a sportszerű viselkedést nem csak a játékban, de a Discord szerveren, és a csoportban is elvárjuk!


1.3 A bajnokságban azok a pilóták indulhatnak, akik a jelentkezésüket leadták és azt a Versenybíróság elfogadta. Illetve teljesítik az adott versenyre kiírt minimum követelményeket. (Minimum Safety Rating, minimum körszám a szerveren, stb.)


1.4 A versenyeket változó időjárással rendezzük meg, a mechanikai sérülések mértéke normál, gumikopás és üzemanyag fogyasztás mértéke normál.


1.5 A bajnokság futamait a hivatalos versenynaptár tartalmazza.


1.6 Bajnokság lebonyolítása:

1.6.1 A Bajnokságot egy 3 hetes Time Trial verseny fogja megelőzni. Ennek eredménye alapján 3 splitbe fogjuk osztani a nevező versenyzőket a következő módon.

1.6.2 2 fős csapatoknak kell neveznie. A csapatok eredménye a két versenyző által futott legjobb körök átlaga lesz.

1.6.3 Ezt követően az első 24 csapat - 48 versenyző fog a PRO Splitbe kerülni.

1.6.4 A második 16 csapat - 32 versenyző fog a SEMI-PRO Splitbe kerülni.

1.6.5 Az harmadik 12 csapat - 24 versenyző fog az AM Splitbe kerülni.

1.6.6 Összesen 104 versenyző nevezését tudjuk fogadni a bajnokságra.

1.6.7 Pilótacserés versenyeken a SEMI-PRO és az AM Split közös szerveren - 28 csapattal fog futni, míg a PRO Split külön szerveren fog versenyezni.

1.6.8 Versenyhétvégék általános felépítése a következő módon fog kinézni:

  • Szerver restart után - Pénteki Szabadedzés

  • Versenyzői eligazítás

  • 10 perc Warmup

  • 30 perc Kvalifikáció

  • Verseny

1.6.9 A Bajnokság pilótacserés, egyéni és sprint futamokból fog felépülni. Az egyéni futamok maximális hossza 2 óra lesz.

1.6.10 Sprint hétvégék esetén, a fordított rajtrács könnyebb megvalósítása érdekében a rendezőség fenntartja a jogot, hogy TT alapján állapítsa meg a rajtsorrendet, ezzel a kvalifikációt kivéve a programból

1.6.11 Minden nevező versenyzőpárosnak a bajnokság legelején kell neveznie, és megadni, hogy milyen autóval akar a bajnokság folyamán szerepelni.

1.6.12 A Bajnokság folyamán autó váltásra nincs lehetőség.

1.6.13 Ha valamelyik pilótacserés versenyen a versenyzőpáros egyik tagja nem tud megjelenni, egyedül is teljesítheti csapattársa a futamot. Ebben az esetben 10 másodperc büntetést kap a rajtrácson a csapat. Ezt 1 nappal előre jelezni kell a Stewardok, vagy Adminok felé. Ha kevesebb mint 24 órán belül jelzik, ebben az esetben 130 másodperc büntetés jár az adott csapatnak.


1.7 A TT és Gyakorló szerverek nyíltak, a csoportban meghirdetett jelszóval és a szabályok betartása mellet, bárki használhatja.

Az itt futott köridők felkerülnek a Rank oldalunkra és az Aktuális HotLap oldalunkra is.


1.8 Névhasználat: Az ACC Hungary szerverein kötelező a teljes valódi név használata (nemzetközi formában, ékezetek nélkül). A bajnokságban való induláshoz minimum feltétel.


1.9 Minden bajnokságban résztvevő versenyzőnek kötelezően csatlakoznia kell Assetto Corsa Competizione (ACC HUN / magyar csoport) facebook csoporthoz. Akinél ez elmarad, automatikusan diszkvalifikáljuk a versenyekről.*

*A rendezők, stewardok, illetve a csoport adminok adhatnak egyedi rajtengedélyt indokolt esetben az 1.9-es pont nem teljesülése esetén.


2. Használható autók

2.1 Az Assetto Corsa Competizione által az adott kategóriában engedélyezett összes autó használható.


2.2 Ha a verseny egy adott típussal/típusokkal kerül megrendezésre, akkor a versenyző köteles ennek megfelelően választani. Ha ezt nem tartja be, akkor diszkvalifikálásra kerül a futamról.


2.3 A bajnokság során végig, az első nevezéskor leadott autóval köteles a versenyző páros indulni. Mind a Pilótacserés, mind az Egyéni/Sprint versenyeken.


3. Futamok Lebonyolítása


3.1 Az Assetto Corsa Competizione saját rendszerének megfelelően történik a lebonyolítás. Repülőrajttal és teljes felvezető körrel kerül megrendezésre minden futam.


3.2 A felvezető kör 3 szakaszát az alpontok szabályozzák.


3.2.1 Első Szakasz: Egyoszlopba sorakozás

A képernyőn megjelenik egy extra visszajelző, amely azt mutatja, hogy a versenyző az oszlopon belül jól helyezkedik e. A versenyző kötelessége az autóját a zöld tartományban tartani, és amíg ez megtörténik szabadon használhatja a pályát teljes szélességében. Melegítheti a gumit, féket. Ha a versenyző a zöld tartományban van, nem kell figyelembe vennie a többi autó mozgását, akár előzhet is. A lényeg, hogy mindig a zöld tartományban maradjon az indikátor.


3.2.2 Második Szakasz: Kétsoros felvezető - rajt felkészülés

Ahogy az előző szakaszban itt is köteles a versenyző az indikátort zöldben tartani, és a számára kijelölt oldalra zárkózni. Itt már nem ajánlott a cikázás, fékmelegítés. Ha valaki ezzel balesetet, problémát okoz másoknak, szabadon óvható és a Versenybíróság kiemelten fogja vizsgálni. Törekedni kell a konstans sebességgel való haladásra.


3.2.3 Harmadik Szakasz: A Rajt

A képernyőn megjelenik egy sebességmérő ami 70km/h maximális sebesség felett pirosra vált. Itt mindenki köteles 70km/h-val haladni, és a zöld jelzésre elrajtolni.

Aki átlépi a sebességhatárt, a program által automatikus büntetést kap. Ezen kívül a Versenybíróság külön vizsgálni fogja a rajtokat. Ha valaki feltűnően lassú haladással másokat hátráltat, úgy szintén vizsgálat alá fog kerülni.


3.3 A verseny a green flag jelzésre indul!


3.4 Versenyen az ESC használatával vissza lépve a boxutcából engedélyezett az “újraindulás”. Ilyenkor a program egy rövid időre zárolja az összes controllerünket. Ennek az időnek a leteltével vissza lehet csatlakozni a versenybe.


3.5 A boxutcában mindig kötelező a pitlimiter használata, a sebességkorlátozás be nem tartása esetén a program automatikus büntetést oszt melynek letöltése kötelező!


3.6 Stop & Go büntetés letöltésekor tilos kereket cserélni vagy tankolni. A program sem engedi. A Stop&Go büntetés 3 körön belül letöltendő. Aki ezt elmulasztja az diszkvalifálásra kerül a futamról.


3.7 Amennyiben adott futam valamilyen oknál fogva nem rajtol el 22:30-ig a Versenyigazgatóság áthelyezi, vagy törli a versenyt a versenynaptárból.


3.8 Az verseny session-ök kezdetétől, amíg az utolsó versenyző érvényes mért körön van, addig chat stop van érvényben. Tehát a versenyek teljes ideje alatt tilos a chat használata!


4. Versenyzői magatartás

4.1 A versenyek online kerülnek megrendezésre, így minden szituáció esetén vedd figyelembe, hogy a másik másképp, más módon látnak esetleg dolgokat mint te. Minden kapcsolatban van minimális késleltetés, más-más kamera nézetekből, autókkal versenyzünk.


4.2 Minden előzésnél törekedj a fair, tiszta előzésre. Ez egy no contact sport, és nem megengedett a másik megtámasztása, meglökése.

4.2.1 A támadó versenyző köteles minden körülmények között a fehér vonalakon belül helyet hagyni a másik félnek. A kerékvetőt, betonozott bukóteret és a műfüvet nem tekintjük a pálya részének ebben az esetben. Akkor sem ha a játék nem tekinti pálya elhagyásnak az ott történő haladást.

4.2.2 A támadó versenyzőt akkor illeti meg hely a másik fél mellett, ha az első tengelye minimum védekező fél hátsó tengelyével egy vonalba ér. Ha ennél hátrébb van, teljesen a védekező versenyzőé az ív választás joga - (4.3.2-es pont)
Ennek érzékelését segíti a spotter, és a HUD-on megjelenő radar. Viszont arra kérünk mindenkit, hogy ha nincs is még egy vonalban a két tengely, minden alkalommal igyekezzünk elkerülni a baleseteket. A veszélyesnek ítélt manőverek szabadon óvhatóak.

4.3 Védekezés esetén tilos cikázni, az egyenesekben egyetlen ív változtatás megengedett. Féktávon való ív változtatás tilos, akkor is ha az lenne az első ív váltás.

4.3.1 A védekező versenyző köteles minden körülmények között a fehér vonalakon belül helyet hagyni a másik félnek. A kerékvetőt, betonozott bukóteret és a műfüvet nem tekintjük a pálya részének ebben az esetben. Akkor sem ha a játék nem tekinti pálya elhagyásnak az ott történő haladást.

4.3.2 Teljesen a védekező versenyzőé az ív választás joga, ha a támadó versenyző első tengelye nincs egy vonalban az ő hátsó tengelyével. Ebben az esetben "bezárhatja a kaput".

4.3.2.1 Mindig az előrébb lévő autóé az ívválasztás joga, de ha a támadó versenyző első tengelye egy vonalban van az ő hátsó tengelyével, köteles legalább egy autónyi helyet hagyni a fehér vonalakon belül.

4.3.3 A védekező versenyző köteles helyet hagyni a másik félnek , ha a hátsó tengelye a támadó fél első tengelyével egy vonalba ér.
Ennek érzékelését segíti a spotter, és a HUD-on megjelenő radar. Viszont arra kérünk mindenkit, hogy ha nincs is még egy vonalban a két tengely, minden alkalommal igyekezzünk elkerülni a baleseteket. A veszélyesnek ítélt manőverek szabadon óvhatóak.

4.3.4 A kiszámíthatónál korábbi fékezés és szándékosan későbbi kigyorsítással történő blokkolás tilos.


4.4 Ha két autó már egymás mellett halad, a terelés mind a támadó, mind a védekező fél részéről tilos. Ha valaki terelni próbálja a másikat, az szabadon óvható.
4.4.1 Tilos az ideális íven az indokoltnál jelentősen lassabb tempóval közlekedni.
4.4.2 Tilos a pályán menetiránnyal szemben haladni.
4.4.3 Tilos a pályán hátramenetben haladni.
4.4.4 Tilos más versenyzők veszélyeztetése.
4.4.5 A futam és időmérő edzés során tilos a pályán indokolatlanul lassan haladni vagy megállni.
4.4.6 Tilos váratlanul és indokolatlanul fékezni, ha azzal a versenyző megtéveszti a mögötte vagy mellette haladó másik versenyzőt.
4.4.7 A versenyző mindent megtesz annak érdekében, hogy kontrollálja az általa vezetett virtuális versenyautót.
4.4.8 Tilos a pályát előnyszerzés céljából elhagyni. Kiadja: Zengő E-sport 5/10 Zengő E-sport Versenyszabályzat v1.2
4.4.9 Amennyiben egy versenyző pályaelhagyással megelőz egy vagy több másik versenyzőt, úgy köteles másokat nem veszélyeztetve visszaadni a pozíciót/pozíciókat.
4.4.10 Egy versenyző a pályaelhagyással szerzett pozíciók visszaadását legkésőbb a következő kanyarig teheti meg.
4.4.11 A pozíciók visszaadását egy versenyző sem használhatja más versenyzők akadályozására és lassítására.
4.4.12 A pályaelhagyással megszerzett pozíciók visszaadását követően, a versenyző a következő kanyar csúcspontjáig nem kerülhet támadási pozícióba.
4.4.13 A pályát elhagyó autó a pályára fokozott figyelemmel és a pályán szabályosan haladó autók veszélyeztetése nélkül a pálya vonalvezetésével párhuzamos irányba haladva térhet vissza.


4.5 A lekörözendő versenyző köteles 3 kanyaron belül elengedni a kör előnyben érkező versenyzőt attól a pillanattól fogva, hogy megkapja a kék zászló jelzést. Az elengedéshez le kell térni az ideális ívről, és ha szükséges csökkenteni a sebességen is azért, hogy a másik versenyző minél könnyebben mehessen el.


4.6 A leköröző pilóta köteles figyelembe venni, hogy a lekörözött is a pályán van és nem kényszerítheti hirtelen fékezésre, vagy a pálya elhagyásra.


4.7 A lekörözött pilóták visszavehetik körüket, az kör előnyben lévő autó zavarása/veszélyeztetése nélkül. A versenybíróság kérése viszont az, hogy mindenki figyelje a HUD-ját, és ha nem pozícióért megy a harc, akkor hagyjuk menni a gyorsabbat. Akkor is ha ő kör hátrányban van hozzánk képest. Semmi értelme ilyen harcokba beleállni és védeni egy pozíciót, amit a másik nem tud elvenni tőlünk.


4.8 Sárga zászló esetén a versenyzőknek kötelességük fokozott óvatossággal közlekedni a pályán és felkészülniük, hogy akár meg is kell állni az autóval. Sárga zászló hatálya alatt tilos előzni. Pozíció csere csak akkor elfogadható ha ez baleset elkerülése érdekében történik, vagy torlódás kialakulása esetén így tudnak a leghamarabb oszlani az autók.

4.8.1 Sárga zászló hatálya alatt az a versenyző aki nem megfelelő óvatossággal közelít meg egy esetet és ezáltal további balesetek okoz 3 büntető ponttal büntetendő.

4.8.2 Az a versenyző aki Sárga zászló alatt előz, a 4.8-as pontban megjelölt esetek kivételével, és 1 körön belül nem adja vissza a pozícióját szintén 3 büntető ponttal büntetendő.

4.8.3 A stewardok a 4.8.2-es és 4.8.1-es pontban a büntető pontok mértékét indokolt esetben módosíthatják annak függvényében, hogy a vétkesnek talált versenyző mekkora hibát követett el. Ha osztott a felelősség több versenyző között, kisebb mértékű büntetéseket is oszthatnak mindegyik vétkes versenyzőnek. Tehát a 3 büntető pont ebben az esetben csak iránymutatás. Ennél több és kevesebb pont is kapható annak függvényében, hogy mekkora hibát követ el az adott versenyző sárga zászló alatt.


4.9 Ha oly mértékben sérül az autó, hogy már a stabil haladás, kilátás korlátozott vagy akár nem is lehetséges, a pilóta köteles a lehető legrövidebb időn belül a boxba hajtani és megjavítani azt. Sérült autóval való haladás ideje alatt pedig a mezőnyt a lehető legkevésbé sem szabad zavarni. Ha lehetséges használni kell a bukótereket, pálya széli aszfaltos, betonos szakaszokat a többi autó elengedése céljából.


4.10 Rossz Kapcsolat, Lag esetén a laggoló versenyző köteles elhagyni a szervert. Ha ez nem történik meg a Versenybíróság tagjai bármikor megvonhatják az indulási engedélyét és kirúghatják a szerverről.


4.11 A pályára való visszatérést kicsúszás után, baleset után, műszaki hiba esetén történő pálya elhagyás után a lehető legnagyobb elővigyázatossággal kell megtenni. A pálya ívére merőlegesen, vagy hegyes szöget bezárva visszajönni tilos. Ha valaki pályán kívül kerül, köteles megpróbálni az uralmát még ott visszaszerezni az autó felett és csak utána visszajönni a pályára. Lehetőleg párhuzamosan a pálya nyomvonalával.


4.12 A Boxból való be és kihajtáskor mindenki köteles betartani a be és kivezető fehér vonalakat. Érinteni is tilos ezt a vonalat, ami vonatkozik a szabadedzésekre, időmérőkre, és a futamra egyaránt!


4.13 Minden itt fel nem sorolt vitás esetben a Versenybíróság szava dönt!


5. Büntetések - Óvás - Versenybíróság - Eredmények

5.1 Óvási időszak a verseny végétől a rákövetkező Hétfő éjfélig terjed


5.2 Óvást bárki aki a futamon részt vett benyújthat bármilyen esetben. Ha nem érintett akkor is.


5.3 Csak a megadott formulának teljesen megfelelő óvást fogja vizsgálni a bíróság.


5.4 A Versenybírósági tagot érintő esetekben az érintett tag nem vehet részt az adott eset elbírálásában és kiértékelésében.


5.5 A rajtot követő összes eset automatikusan kiértékelésre kerül a 3-as kanyarig.


5.6 Bármilyen szúrópróbaszerű vizsgálat esetén a Versenybíróság büntetheti az esetek óvás hiányában is.


5.7 A Versenybíróság kérheti, hogy az érintett versenyzők nyilatkozzanak az esetről.


5.8 A büntetési rendszer büntető pontokból fog állni ami görgetve lesz a bajnokság folyamán. Ezek mellett, a stewardok megállapíthatnak, utólagos időbüntetéseket is. Az időbüntetések a büntető pontokkal összevonhatók, valamint, a stewardok döntése alapján külön is kiszabhatók.

5.8.1 A büntető pontok esetén a következő lépcsőfokok kerültek megállapításra:

5 pont kigyűlése - Utolsó rajthely

10 pont kigyűlése - Box utcából kell rajtolni

15 pont kigyűlés - Utolsó rajthely + DriveThrough az első 3 körön belül

20 vagy több pont kigyűlése - 1 futamos eltiltás


5.8.2 Minden alkalommal amikor a versenyző letölti a büntetését, annak a büntetésnek megfelelő pontszám levonásra kerül a görgetett pontjaiból.

Példa: X versenyző 3 balesetbe is belekveredik ahol minden alkalommal ő a vétkes fél, így kap 12db büntető pontot a futamon összesen, súlyozottan a többi versenyzőnek okozott kárért.

Volt már 1db pontja az előző futamról box vonal átlépésért. Így van neki most 13.

A következő versenyen ezért a Boxutcából kell rajtolnia és ha ez megtörténik 3 büntető pontja lesz. Ha nem követ el további szabálytalanságokat.


5.8.3 Minden esetben a kapott büntetőpont mértékét a Versenybíróság dönti el korábbi eseteket is precedensül véve.


5.8.4 Több szerveres futam rendezése esetén ha egy versenyző bármelyik büntetést is kell letöltse az azt jelenti, hogy ezt azon a szerveren történik meg, ahova splitbe osztással kerül.

5.8.5 Ha a versenyző "Utolsó rajthely" büntetést tölt le akkor attól függetlenül, hogy melyik splitbe kvalifikált, nem mehet mért kört a Kvalifikációs sessionökön. Ha TT alapú a kvalifikáció, természetesen ebben az esetben gyakorolhat, viszont a rajtsorrend megállapításakor fixen az utolsó rajthelyre kerül besorolásra.

5.8.5.1 Ha egy versenyző "Utolsó rajthelyes" büntetése ellenére kvalifikál, és nem az utolsó rajthelyről rajtol, az adott versenyről diszkvalifikálásra kerül, és további 2 büntető pontot kap.


5.9 A versenyző boxutca rajt esetén nem klikkelhet a DRIVE gombra, hanem köteles megvárni amíg a program visszateszi a boxba a rajtrácsról és onnan a Box lámpa zöldre válásakor indulhat el. A Box utca végébe ki lehet állni a lámpához még a piros jelzés alatt is.


5.10 Adott büntetést a pilóta azon következő futamán köteles teljesíteni amin megjelenik. Ha egy vagy több futam kerül kihagyásra az nem jelenti a büntetés letöltését.


5.11 Részletesebb magyarázat a döntésekkel kapcsolatban vagy akár fellebbezés is lehetséges, ha ez kultúrált formában történik a versenyző részéről


5.12 A bírói ülésekre előzetes jelentkezés alapján hallgatóságnak lehetséges csatlakozni. Ha a versenyzőt nem szólítják, nem szólhat bele a döntés hozatal folyamatába.


5.13 Versenybírók: Baumgartner Zsolt, Erős Barnabás, Lóczi János, Fekete Dominik, Szabó Zoltán


5.14 Azon versenyzők kerülnek értékelésre a futam végén, akiket leintett a kockás zászló és legalább az adott szerveren első helyezett versenyző által futott körök 80%-át teljesítették.

5.14.1 Ez előző pontban szereplő 80%-ot a stewardok, indokolt esetben módosíthatják, amennyiben az adott versenyző láthatóan végig futotta a teljes futamtávot és leintette a kockás zászló.

5.14.2 Azon versenyzők akik teljesítik a 80% de a kockás zászló nem inti le őket, minden kockás zászló által leintett versenyző mögé kerülnek az eredményekben. Egymáshoz képest relatív pozíciójuk megmarad. Több szerver esetén az utolsó szerveren, utolsóként leintett versenyző mögött kerülnek értékelésre.


5.15 Mindegyik versenyző csak annak a splitnek a szerverére fog tudni belépni ahova beosztásra került.

5.15.1 A futam és a kvalifikáció során szerezhető extra pontok splitenként kerülnek kiosztásra, nem pedig abszolútban.


6. Pontrendszer

6.1 A bajnokságban egyéni és csapatbajnokság is kerül értékelésre minden splitben egymástól függetlenül.


6.2 A pilótacserés futamokon az adott autót vezető versenyzők mindegyike a helyezésüknek megfelelő pontot kapja. Mindegy milyen arányban oszlik majd meg a vezetési idő közöttük.


6.3 A verseny hétvégéken a következő bónusz pontok kerülnek kiosztásra.

Időmérő első 3 helyezettje kap: 3-2-1 pontot.

A verseny leggyorsabb körét megszerző pilóta kap 1 extra pontot, ha az első 10-ben fejezi be a futamot. Ha az első 10-en kívül ér célba a leggyorsabb kört teljesítő pilóta, akkor az extra pont nem kerül kiosztásra.


6.4 A Pilótacserés futamokon és az 1 óránál hosszabb egyéni versenyeken a pilóta dupla pontot kapnak. Ez nem tartozik a leggyorsabb körre és a kvalifikációra.


6.4.1 A Bajnokságba az 5 futam minden eredménye beleszámít. Nincs eldobható futam.